Ignacy Czwartos Malarz klęczał, jak malował

24.02 – 28.05.2023 Ignacy Czwartos Malarz klęczał, jak malował

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki

kuratorzy: Janusz Janowski, Piotr Bernatowicz

Malarstwo to dyscyplina sztuki, w której konkurencja jest szczególnie duża. Niełatwo jest wypracować swój własny, niepowtarzalny i rozpoznawalny styl, idiom malarski. Jeszcze trudniej powiedzieć w swoim malarstwie coś rzeczywiście istotnego. Ignacemu Czwartosowi udało się i jedno, i drugie.

Specyficzna kolorystyka jego malarstwa, na którą składa się ściszony rejestr beżów, wielowymiarowych bieli i stonowanych błękitów uzupełniony „błotnistą” zielenią i złamaną czerwienią współgra z rygoryzmem formalnym, przejawiającym się w operowaniu szeroką i jednostajną, niekiedy tylko delikatnie zróżnicowaną płaszczyzną urozmaiconą oszczędnie rozlokowanymi geometrycznymi bądź figuralnymi elementami — wszystko to sprawia, że patrząc na dany obraz, możemy od razu odgadnąć jego autora!

A przecież to malarstwo, choć oryginalne, mocno zakorzenione jest w tradycji sztuki dawnej, nowej i najnowszej. Ignacy Czwartos nie skrywa swoich inspiracji, przeciwnie — sportretował swoich mistrzów w licznych obrazach: Kazimierz Malewicz, Mark Rothko, Andrzej Wróblewski, Nikifor Krynicki, Jerzy Nowosielski, a także Jarosław Modzelewski, którego twórczość Czwartos ceni. Są i anonimowi twórcy sarmackiego portretu trumiennego, którym Czwartos składa niewątpliwy hołd poprzez sposób, w jaki sportretował swoich mistrzów. Krystyna Czerni i inni krytycy piszący o twórczości malarza mówią o kontynuacji tradycji polskiego malarstwa barokowego. Nie jest to jednak późny teatralny barok spod znaku dekoracyjnego horror vacui, ale rodzima, wczesna i powściągliwa odmiana baroku sarmackiego, często zafascynowanego tematami ostatecznymi.

Rozpoznawalną cechą sztuki Ignacego Czwartosa jest zarówno jej unikalna forma, jak i to rozpięcie pomiędzy życiem a śmiercią, jak w popularnym w sztuce dawnej motywie tańca śmierci. Dochodzi ono do głosu w najbardziej przejmującym, ale też wzbudzającym największe emocje wśród krytyków i widzów (czyż sztuka nie powinna wzbudzać emocji?) cyklu poświęconym tzw. żołnierzom wyklętym, uczestnikom zbrojnego, antykomunistycznego podziemia. Czwartos wskrzesza postaci tragicznych bojowników, każąc im czuwać na warcie w wieczystej adoracji, innym razem ukazuje kruchość ich ciał skatowanych przez ubeckich oprawców i rozczłonkowanych niczym martwe ryby z obrazów Andrzeja Wróblewskiego. Czwartos nie wstydzi się swoich mistrzów, nie wstydzi się także swoich bohaterów, a to nie zawsze współgra ze współczesnymi antybohaterskimi czasami, w których malowany lub deklamowany heroizm często wzbudza drwiący uśmiech. „Malarz klęczał, jak malował” — to jeden z komentarzy, jakim opatrzono obraz z tego cyklu na internetowym forum. Jeśli sformułowanie to rozumiemy jako poważne potraktowanie tego, co się robi, to rzeczywiście, klęczałem — zdaje się odpowiadać autor. Wszak każdy przed czymś/kimś klęka, każdy ma swoich bohaterów. A my, przed czym klękamy? Malarstwo Ignacego Czwartosa zmusza nas do odpowiedzi na to pytanie.

Powiązane materiały
  • Grafika obiektu: Na Zachętę #6 — Współczesne malarstwo barokowe
    mediateka / audio
    Na Zachętę #6 — Współczesne malarstwo barokowe
  • Grafika obiektu: Wystawa 3D: Ignacy Czwartos
    mediateka / dokumentacja 3D
    Wystawa 3D: Ignacy Czwartos
    Malarz klęczał, jak malował
Powiązane wydarzenia
  • Obraz olejny, artysta w koszulce w czerwono-żółtych barwach klubu piłkarskego. Praca stylizowana na portret trumienny
    26.02.2023 (ND) 12:15
    Ignacy Czwartos. Malarz klęczał jak malował
    OPROWADZANIE AUTORSKIE PO WYSTAWIE
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Widok wystawy
    01.03.2023 (ŚR) 19:00
    Historia w obrazach
    Spotkanie z Ignacym Czwartosem oraz historykiem Tadeuszem Płużańskim
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 17.03.2023 (PT) 12:15
    Patrzeć/Zobaczyć
    Oprowadzanie dla dorosłych 60+ po wystawie Ignacy Czwartos. Malarz klęczał jak malował
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 26.04.2023 (ŚR) 12:00
    Rytm i symetria
    Warsztaty szkolne w ramach wystawy Ignacego Czwartosa „Malarz klęczał jak malował”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Dwie osoby stojące w przestrzeni wystawy. Wpatrują się w górę oglądając obraz przedstawiający płonące serce.
    04.05.2023 (CZW) 10:00
    Polskie podziemie niepodległościowe
    Warsztaty dla szkół w ramach wystawy Ignacego Czwartosa "Malarz klęczał jak malował"
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 11.05.2023 (CZW) 12:00
    Widzieć uszami
    Warsztaty szkolne
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 25.05.2023 (CZW) 12:00
    Warsztaty audio–malarskie dla szkół
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 25.05.2023 (CZW) 16:00
    Ignacy Czwartos. Malarz klęczał, jak malował
    FINISAŻ WYSTAWY | Promocja katalogu połączona ze spotkaniem z Ignacym Czwartosem
    Zachęta | sala kinowa – wejście od strony kasy biletowejZachęta | sala kinowa – wejście od strony kasy biletowej
  • 26.05.2023 (PT) 15:45
    Ignacy Czwartos. Malarz klęczał, jak malował
    Finisaż wystawy
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
E-KSIĘGARNIA
  • Publikacje Zachęty
    135,00 zł169 złIgnacy Czwartos. Malarz klęczał, jak malował

Informacje

Ignacy Czwartos
Malarz klęczał, jak malował
24.02 – 28.05.2023

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3, 00-916 Warszawa
Zobacz na mapie

Godziny otwarcia:
wtorek – niedziela godz. 12–20
czwartek – wstęp wolny    
kasa biletowa czynna do godziny 19.30