Ignacy Czwartos. Malarz klęczał, jak malował
Finisaż wystawy
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wstęp wolny
Na zakończenie wystawy zapraszamy na serię wydarzeń:
godz. 15:45 — Koncert Joachima Mencla
godz. 16:15 — Finisażowe oprowadzanie Ignacego Czwartosa po wystawie
godz. 18:00 — Projekcja filmu Przypomnieć sobie raj, reż. Michał Góral
godz. 19:00 — Spotkanie z prof. Markiem Kochanem i dr Mateuszem Wernerem oraz dyskusja wokół filmu Popiół i diament
godz. 20:00 — Projekcja filmu Popiół i diament, reż. Andrzej Wajda
Rozpoznawalnymi cechami sztuki Ignacego Czwartosa jest zarówno jej unikalna forma, jak i charakterystyczne rozpięcie pomiędzy życiem a śmiercią, jak w popularnym w sztuce dawnej motywie tańca śmierci. Dochodzi ono do głosu w najbardziej przejmującym, ale też wzbudzającym największe emocje wśród krytyków i widzów cyklu poświęconym Żołnierzom Wyklętym – uczestnikom zbrojnego, antykomunistycznego podziemia. Czwartos wskrzesza postaci tragicznych bojowników, każąc im czuwać na wieczystej warcie, innym razem ukazuje kruchość ich ciał skatowanych przez ubeckich oprawców, rozczłonkowanych niczym martwe ryby z obrazów Andrzeja Wróblewskiego. Nie wstydzi się swoich mistrzów, nie wstydzi się też swoich bohaterów, a to nie zawsze współgra ze współczesnymi antybohaterskimi czasami, w których malowany lub wyrażany heroizm często wzbudza drwiący uśmiech. „Malarz klęczał, jak malował” — to jeden z komentarzy, jakim opatrzono obraz Czwartosa na internetowym forum. Jeśli sformułowanie to rozumiemy jako poważne potraktowanie tego, co się robi, to rzeczywiście, klęczałem — zdaje się odpowiadać autor. Wszak każdy przed czymś/kimś klęka, każdy ma swoich bohaterów. A my, przed czym klękamy? Malarstwo Ignacego Czwartosa zmusza nas do odpowiedzi na to pytanie.
Joachim Mencel – pianista, kompozytor, producent muzyczny, prekursor wykonywania współczesnego jazzu na lirze korbowej, profesor Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, odznaczony m. in. Srebrnym Krzyżem Zasługi oraz Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, nazywany „romantykiem polskiej pianistyki jazzowej”.
Marek Kochan – językoznawca, medioznawca. Zajmuje się językiem komunikacji publicznej, wizerunkiem osób i instytucji, komunikacją kryzysową, językiem biznesu, przemocą językową, perswazją, retoryką i erystyką, narracjami, prowadzeniem debat czy postkolonialnymi aspektami dyskursu publicznego. Prowadził badania z zakresu języka biznesu, sloganów i przemocy w języku. Uczestnik projektu badawczego „Komunikowanie publiczne w Polsce – ujęcie inter- i multidyscyplinarne” realizowanego w latach 2013–2017 przez Konsorcjum Naukowe Analiza Dyskursu, finansowane ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. W latach 2013–2015 kierował projektem badawczo-edukacyjnym Gdańska Akademia Debaty.
-
24.02 – 28.05.2023Ignacy CzwartosMalarz klęczał, jak malował
Rozpoznawalną cechą sztuki Ignacego Czwartosa jest zarówno jej unikalna forma, jak i to rozpięcie pomiędzy życiem a śmiercią, jak w popularnym w sztuce dawnej motywie tańca śmierci. Dochodzi ono do głosu w najbardziej przejmującym, ale też wzbudzającym największe emocje wśród krytyków i widzów (czyż sztuka nie powinna wzbudzać emocji?) cyklu poświęconym tzw. żołnierzom wyklętym, uczestnikom zbrojnego, antykomunistycznego podziemia. Czwartos wskrzesza postaci tragicznych bojowników, każąc im czuwać na warcie w wieczystej adoracji, innym razem ukazuje kruchość ich ciał skatowanych przez ubeckich oprawców i rozczłonkowanych niczym martwe ryby z obrazów Andrzeja Wróblewskiego.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta