Crash
prezentacja projektów Pracowni 3D i Zdarzeń Wirtualnych II Wydziału Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wstęp wolny
24
Studio specjalizuje się w realizacji projektów artystycznych z wykorzystaniem nowych technologii i współczesnego obrazowania. Prace budowane są w oparciu o projektowanie 3D, silniki gier, VR, AR, AI i MR oraz fizycznych artefaktów i instalacji. Założeniem jest opracowanie autorskich strategii artystycznych i budowa oryginalnego display’u wynikającego z obranych założeń — połączenie technologii z estetyką w określonym koncepcie budującym pożądane znaczenia i napięcia.
Instalacje (2024):
Crash, Crash ID
osoby artystyczne: Bartosz Bartosiak, Magdalena Doszla, Paweł Dyja, Kamila Flesińska, Mateusz Hołysz, Dawid Konopka, Kamil Kucharzewski, Wojciech Pietryka, Mateusz Wolniaczyk, Zuzanna Wudarska
Projekty, zrealizowane na konferencję, wynikają z zainteresowania mechaniką i estetyką crash testów — rodzaju kontrolowanych zderzeń. To ściśle zaprogramowane imitacje wypadków, mające na celu zapewnienie samochodom odpowiednich standardów konstrukcyjnych. Podczas nich bada się nie tylko zachowanie pojazdu, ale również oddziaływanie wypadku na ludzkie ciało, do czego służą specjalnie zaprojektowane manekiny, zwane crash test dummies.
Crash ID
projekcja, facial motion capture, kamera, projekcja (realizacja wyprodukowana w ramach konferencji)
Instalacja bazuje na badaniu granic tożsamości w świecie wirtualnym. Interaktorki i interaktorzy mają możliwość zmiany swojego wizerunku w kierunku poszerzenia granic ucieleśnienia poprzez zastosowanie technologii przechwytywania mimiki twarzy w czasie rzeczywistym. Działanie jest narracyjnym wstępem do instalacji Crash, stając się sennym i poetyckim manifestem kwestionującym reguły testów i nieodwracalność zdarzenia.
Crash
VR multiplayer, unreal engine, HMD, środowisko, wnętrze samochodu osobowego, printy (realizacja wyprodukowana w ramach konferencji)
Wieloosobowe doświadczenie VR, pozwalające na kolektywne współdziałanie uczestniczek i uczestników, mogących odbyć zaprojektowaną i zaprogramowaną podróż, której forma i napięcia określają relację między pasażerami. Praca bada granicę poczucia sprawczości, motoryki i relacyjnego współodczuwania. Jej deterministyczny, z góry wyznaczony kierunek, jest badaniem relacyjnych interakcji w obliczu nieodwracalnego zagrożenia, z pytaniami o charakter realnych i wirtualnych emocji.
Pokaz dopoełnią doświadczenia VR przygotowane przez osoby artystyczne w ramach pracowni:
Agata Chodera, Animalis
Interaktywne doświadczenie VR (6dof)
dyplom magisterski, 2019
Pola Komarowa, Lunatic
interaktywne doświadczenie VR (6dof)
unreal engine, hmd, skan laserowy kina Luna, skany wolumetryczne
dyplom magisterski, 2021
Rafał Kruszka, User Agreement
Interaktywne doświadczenie VR (6dof), AI
unreal engine, hmd
dyplom magisterski, 2023
Sonia Kaźmierczak, Magna mater
doświadczenie VR (6dof)
unreal engine, hmd
dyplom magisterski, 2023
performerzy: Robert Bigus, Weronika Kocewiak, Kamil Kucharzewski, Agnieszka Słowikowska
muzyka: Szymon Weiss