Poza zasadą przyjemności Afektywne operacje
09.05 – 02.07.2017 Poza zasadą przyjemności Afektywne operacje
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
artyści: Marina Abramović, Kader Attia, Monica Bonvicini, Berlinde de Bruyckere, Douglas Gordon, Aneta Grzeszykowska, Mona Hatoum, Jesse Kanda, Teresa Margolles, Piotr Pawlenski, Aleksandra Ska, Taryn Simon, Andreas Sterzing, Mircea Suciu, Roman Stańczak, David Wojnarowicz, Artur Żmijewski
kurator: Maria Brewińska
współpraca: Magdalena Komornicka
Wystawa przyjmuje za punkt wyjścia popularną w humanistyce kategorię afektów, które organizują jej przestrzeń emocjonalną. Afekt rozumiany jest tu jako automatyczna reakcja ciała na bodźce odbierane z otoczenia bądź zmiany zachodzące w ciele. Reakcje te, przyjemne bądź przykre, zachodzą poza świadomością i sferą rozumową, niepoddawane od razu refleksji poznawczej. Potocznie afekt utożsamiany jest z emocjami, ale w kontekście wystawy to protoemocja — doświadczenie „intensywności” (niepokój, napięcie, drżenie, niepewność odczuwane w ciele, pod skórą), które dopiero przepracowane poznawczo, uświadomione, uruchamia odczuwanie konkretnych odczuć takich jak radość, strach, wstręt, wstyd czy gniew i wiele pochodnych emocjonalnych niuansów.
Koncepcja wystawy przyjmuje, że afekty mają także swoje źródło w przedmiotach. I tak dzieła sztuki należą do tych znaczących materialnych bodźców/przekaźników, poprzez które idee afektów, czy inaczej potencje drzemiące w dziełach, są przenoszone w sferę odbiorczą, prowokując pobudzenie. Ogólnie rzecz ujmując, wszystkie dzieła są afektywne — „afekty sączą się z nich bezwiednie”. Mają one jednak różną siłę; w niektórych nie dostrzegamy wyraźnych operacji afektywnych, co jednak nie przesądza o ich braku — odbiór kieruje się wtedy ku apatii, co ma także wymiar emocjonalny. Afekt kojarzy się przede wszystkim z silnymi stanami pobudzenia. Ma to znaczenie w doborze prac na wystawę, gdzie chodzi przede wszystkim o „intensywność” (w rozumieniu Gilles’a Deleuze’a) — takie doświadczenie afektywne, które może być rodzajem silnego napięcia, nerwem w ciele inicjującym nowe jakościowo stany emocjonalne, a dalej znaczenia. Większość prac na wystawie najpierw działa, a potem znaczy; afektywne reakcje widzów mają nierzadko większe znaczenie niż rozumienie dzieł. Wśród nich silniejszym bodźcem jest instalacja Mariny Abramović Balkan Erotic Epic (2005), która narusza pewien porządek prezentacji erotyki człowieka, czy cielesność w filmie duetu Arca & Jesse Kanda, a także dokumentacja radykalnych performansów Petra Pavlensky’ego, będących autodestrukcyjnymi działaniami/protestami. Dialog z tymi ostatnimi nawiązują zdjęcia Davida Wojnarowicza — zapis poruszających działań dotykających kwestii queer i milczenia wokół problemów AIDS sprzed ponad dwóch dekad. Rodzajem zgrzytu afektywnego jest film Aleksandry Ska Bezproduktywna (2011) czy ikoniczna już seria zdjęć Artura Żmijewskiego Oko za oko (1998). Prace na wystawie w dużej mierze dotyczą ciała i jego różnych funkcji, jako że to ciało doświadcza afektów, rozkoszy i nieprzyjemnych doznań. Czołowymi pracami w tym kontekście są rzeźby Berlinde De Bruyckere — nagie ludzkie destrukty w stadium śmierci lub jej bliskie. Z kolei przedmioty-fetysze Moniki Bonvicini czy instrumentarium emocji Aleksandry Ska kryją drzemiące w nich potencje afektów.
Poza zasadą przyjemności
Afektywne operacje
09.05 – 02.07.2017
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3, 00-916 Warszawa
Zobacz na mapie
Godziny otwarcia:
wtorek – niedziela godz. 12–20
czwartek – wstęp wolny
kasa biletowa czynna do godziny 19.30