Maciek Stępiński Warsaw City Tennis Clubs
23.10 – 09.12.2009 Maciek Stępiński Warsaw City Tennis Clubs
Galeria Kordegarda
kurator: Magda Kardasz
współpraca: Krzysztof Gutfrański
W swoim najnowszym projekcie przygotowanym na wystawę w Kordegardzie w ramach cyklu Pokój z widokiem, Maciek Stępiński portretuje wybrane fragmenty miejskiego pejzażu Warszawy. Fotografie z tej serii wydają się być bliskie tym prezentowanym w 2008 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, na wystawie Backstage. To także przedstawienia nieoczywistego oblicza stolicy. Najnowsza wizja jest jednak bardziej subiektywna. Tym razem Stępiński opowiada o miejscach bliskich jemu samemu, o owych Warsaw City Tennis Clubs – w niektórych z nich jako młody tenisista trenował lub startował w zawodach. Tytuł wystawy (rzeczywista nazwa jednego z klubów) przywołuje czasy późnej komuny, kiedy to tenis był sportem elitarnym, symbolem lepszego, „zachodniego” stylu życia (język angielski w nazwie nie jest przypadkowy), a warszawskie kluby tenisowe na tle powszechnej szarości mogły uchodzić za miejsca ekskluzywne. Dziś to w większości obiekty opuszczone lub zaniedbane. Ślady zużycia widoczne są w architekturze budynków, a zdziczała roślinność przejęła władzę nad większością terenu.
Paradoksalnie, w opozycji do kondycji obiektów, fotografie Stępińskiego są piękne. Decyduje o tym przede wszystkim staranny wybór kadru, uchwycenie napięcia form i treści ukrytych w obrazie. Efekt ten wzmocniony jest przez wybór fotograficznej techniki – główna część wystawy to starannie oprawione w ramy odbitki cibachromowe. Decyzja artysty była świadoma – cibachrome to technika odchodząca w przeszłość, ustępująca pod naporem wszechobecnej dygitalizacji. Pozwala ona osiągnąć nieporównywalną z innymi ostrość i głębię obrazu, swoisty efekt elegancji.
Stępiński ukazuje świat zastygły w bezruchu, opuszczony przez ludzi i zdegradowany. Pejzaże przenika klimat jesiennej nostalgii – wybór późnopaździernikowego terminu do prezentacji wystawy w Kordegardzie też nie był przypadkowy.
W ten sposób widok za oknem, światło właściwe dla tej pory roku dopełniają fotograficzne obrazy. Na tym jednak historia się nie kończy. Na wystawie pojawiają się także wielkoformatowe czarno-białe fotografie cyfrowe – bez ram, naklejone bezpośrednio na ścianie i oknie. Na nich inne fragmenty miasta – plac budowy, gołe konstrukcje budynków, widoki budowli w momencie ich narodzin. Uważny widz rozpozna w fotografowanych obiektach Stadion Dziesięciolecia przywracany pierwotnemu sportowemu, przeznaczeniu. Podobnie jak wśród fotografii opuszczonych tenisowych klubów, mógł dostrzec ikoniczny już widok trampoliny na nieczynnym basenie warszawskiej Legii. Prezentację Maćka Stępińskiego dopełniają dwa krótkie filmy: CWKS 1 i CWKS 2 – scenki z centralnego tenisowego kortu Legii, w trakcie renowacji – robotnicy kreślą geometryczny rysunek białą linią na ceglastym tle tartanowej nawierzchni.
Wystawa Warsaw City Tennis Clubs Maćka Stępińskiego nie jest jednak/tylko opowieścią o sporcie; lecz raczej historią o mieście w momencie zmiany, jednoczącą w obrazie przeszłość i przyszłość.
Maciej Stępiński – ur. 1972 w Warszawie. Mieszka we Francji i w Polsce. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1999) i w École Nationale Supérieure de la Photographie w Arles (2002). Fotografik, malarz, autor filmów i instalacji. Wykłada w Akademii Fotografii w Warszawie i Krakowie oraz we Francji. Od 2003 prowadzi warsztaty fotograficzne i wideo w ramach festiwalu Rencontres Internationales de la Photographie w Arle.
Maciek Stępiński
Warsaw City Tennis Clubs
23.10 – 09.12.2009
Galeria Kordegarda
Krakowskie Przedmieście 15/17, Warszawa
Prace wyprodukowane we współpracy z galerią LETO.
sponsor galerii Kordegarda: BenQ
sponsor wernisażu: Freixenet, Chocolissimo
patroni medialni: Stolica, Gazeta Wyborcza, Polityka, TOK FM, The Warsaw Voice, Onet.pl, empik