Monumentalna instalacja autorstwa Smoleńskiego będzie, na podobieństwo symfonii, powtarzać regularnie utwór rozpisany na tradycyjne spiżowe dzwony, szerokopasmowe głośniki i inne rezonujące obiekty ulokowane w przestrzeni Pawilonu Polskiego. Wszystkie elementy odegrają równorzędną rolę w kompozycji rozumianej jako struktura zarówno wizualna, jak i audialna, w której kluczowe znaczenie ma opóźnianie i modyfikacja wyjściowego sygnału dzwonu. Działanie, jakiemu artysta poddaje dźwięk tradycyjnego instrumentu, kuratorzy analizują poprzez współczesne teksty literackie i teorie naukowe, dla których wspólne jest przekonanie o nieścisłości lub wyczerpaniu pojęcia czasu. Są wśród nich zarówno hipotezy podważające klasyczne ujęcia problemów w fizyce, opowiadania science-fiction, jak i opracowania z zakresu eksperymentów i iluzji dźwiękowych. Tym samym dialog artysty z kuratorami ekspozycji doprowadzi do powstania wizji rozpadu języka oraz końca czasu i historii, jakie znamy, bez wartościowania tego zjawiska.
Wystawie towarzyszy publikacja z tekstami Craiga Dworkina, Alexandry Hui, Andrieja Smirnowa, a także Daniela Muzyczuka i Agnieszki Pindery, którzy w swoich poprzednich projektach, realizowanych zarówno wspólnie, jak i indywidualnie, podejmowali się już komentowania zagadnień z obszaru historii nauki i dźwięku. Interdyscyplinarną książkę uzupełniają rozmowy z fizykiem Julianem Barbourem, filozofem Simonem Critchleyem, legendą muzyki elektroakustycznej Eugeniuszem Rudnikiem i kuratorem Thibaut de Ruyterem.
Tytuł wystawy został zapożyczony z tytułu książki Alexeia Yurchaka: Everything Was Forever, Until It Was No More. The Last Soviet Generation (Princeton University Press, 2005).
Konrad Smoleński – absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (2002). Prezentował swoje prace w ramach wystaw indywidualnych m.in. w Gáleria Platán, Budapeszt, 2006; Galeria Stereo, Poznań, 2009; Galeria Leto, Warszawa, 2009 i 2012; Pinchuk Art Center, Kijów, 2012; Muzeum Fryderyka Chopina, Warszawa, 2012. Brał udział w szeregu wystaw zbiorowych takich jak m.in.: Brzuch, Galeria Słodownia, Stary Browar, Poznań, 2008; Nie wiedzą dlaczego, ale robią to, Waterside Contemporary, Londyn, 2011; Freedom of Sound, Ludwig Museum, Budapeszt, 2012; HULS, Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2012; Skontrum Ewolucje, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, Warszawa, 2012; Happines Is a Worm Gun, Rizzordi Gallery, Petersburg, 2012; Coming Soon, Temporary Gallery, Kolonia, 2012; Twisted Entities, Museum Morsbroich, Leverkusen, 2013. Jako BNNT brał udział m.in w Was ist ist...!!, Manifesta 9, Genk, Belgia, 2012; Intense Proximity, La Triennale, Palais de Tokyo, Paryż, 2012; Second Chance, Offen auf AEG, Norymberga, 2012.
Należy do poznańskiej grupy artystycznej Penerstwo. Współtworzył lub współtworzy zespoły muzyczne: Mama, Kristen, KOT, Sixa, BNNT. W 2011 roku przebywał na rezydencji artystycznej w 18th Street Arts Center, Santa Monica, Los Angeles. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP (2000). Laureat Nagrody Fundacji Deutsche Bank – Spojrzenia (2011). Mieszka i pracuje w Warszawie i Bernie.
www.konradsmolenski.com
Organizator wystawy w Pawilonie Polskim:
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
Odwiedź oficjalną stronę Pawilonu Polskiego:
www.labiennale.art.pl
Udział Polski w 55. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji finansuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej.
Wystawa współorganizowana przez Instytut Adama Mickiewicza.
sponsor transportów: FF Fracht
---
55. Międzynarodowa Wystawa Sztuki w Wenecji – la Biennale di Venezia
The Encyclopedic Palace
Kurator: Massimiliano Gioni
Zgłoszenia: 29–31.05.2013
Zgłoszenia do 13.05.2013. Formularz akredytacyjny:
http://www.labiennale.org/en/art/press/press_art.html
Kontakt dla prasy:
Olga Gawerska:
Joanna Waśko:
Zdjęcia prasowe:
ftp.zacheta.art.pl
użytkownik: prasa
hasło: wystawa
teczka: Wenecja 2013
---
Wynik konkursu na kuratorski projekt wystawy w Pawilonie Polskim na 55. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji w 2013 roku.
Oświadczenie Jury konkursu:
„Zwycięskim projektem, wyłonionym po długich obradach i dyskusjach, okazał się projekt Everything Was Forever, Until IT Was No More o godle J. G. Ballard, proponujący wystawę autorstwa Konrada Smoleńskiego. Po otwarciu koperty odczytano nazwiska kuratorów: Daniel Muzyczuk i Agnieszka Pindera.
Wystawa zaprojektowana przez Smoleńskiego jest wieloelementową instalacją dźwiękową, nawiązującą do wizji maszynowego, futurystycznego świata. Ogromne dźwiękowe konstrukcje wypełniają nieomal klaustrofobicznie całą przestrzeń pawilonu Polonia, koncentrując energię, wywołując nieomal cielesny rezonans w widzach-słuchaczach. Instalacja ewokuje poczucie emocjonalnego niepokoju i napięcia, problematyzując kwestie akumulacji, klasyfikacji oraz porządkowania wiedzy, stawiając problem niedoboru i przesytu informacji, a także jak piszą kuratorzy: spowalniania historii, zawieszenia jej biegu. Jest to być może szansa na nowy początek”.
Anna Markowska – Przewodnicząca Jury
Warszawa, 08.01.2013
Jury powołane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w składzie: Galit Eilat, Donata Jaworska, Joanna Kiliszek, Grzegorz Kowalski, Anna Markowska, Luiza Nader, Anda Rottenberg, Piotr Rypson, Jarosław Suchan, Aneta Szyłak, Krzysztof Wodiczko, Hanna Wróblewska.
Więcej informacji o 55. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji w 2013 roku: http://labiennale.org/en/art/