Ghost Rider
21.11.2025 – 01.02.2026 Ghost Rider
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
kurator: Michał Grzegorzek
BMW udostępnia bezpłatne wejście na wszystkie ekspozycje Zachęty przez pierwsze dwa tygodnie od otwarcia wystawy Ghost Rider, od 21 listopada do 4 grudnia 2025.
Uwaga, w przestrzeni wystawy pojawiają się efekty stroboskopowe, głośne dźwięki i przyciemnione światło. Prosimy o ostrożność osoby wrażliwe na intensywne bodźce.
Ghost Rider to multimedialna instalacja, technoopera w której Christelle Oyiri przywołuje pionierów muzyki tanecznej – najczęściej czarnoskórych twórców pochodzących z klasy robotniczej, których eksperymenty stały się fundamentem współczesnej kultury klubowej. Dla artystki są oni jak duchy – jednocześnie obecni i nieobecni, widma (w sensie nadanym temu pojęciu przez Jacques’a Derridę), istniejące pomiędzy teraźniejszością a przeszłością.
Na wystawie Oyiri zaprezentuje film i serię rzeźb wykonanych z brązu, autoportretów w różnych fazach transformacji, które artystka stworzyła w 2025 roku na wystawę In a Perpetual Remix Where Is My Own Song? w Tate Modern w Londynie. W centrum instalacji znajdzie się rzeźba inspirowana formą DJ-skiej konsoli – obiekt stworzony specjalnie na wystawę w Zachęcie.
Znaczące jest także miejsce prezentacji projektu – Sala Matejkowska, przestrzeń historyczna i monumentalna, pełna „duchów” historii instytucji oraz tradycji reprezentacji związanej z jej patronem, malarzem i twórcą pamięci zbiorowej. „To tworzy fascynujący kontekst dla intuicji Oyiri: zamiast opowiadać historię linearnie, pozwala jej się rozproszyć, rozedrgać, objawić w dźwięku i świetle. Sala Matejkowska staje się więc nie tylko przestrzenią wystawową, ale również medium” – tłumaczy Michał Grzegorzek, kurator wystawy.
Obecność widzów w przestrzeni uruchamiać będzie światło i dźwięk zaprojektowane i zrealizowane z myślą o instalacji. Jak wyjaśnia Michał Grzegorzek, „Sensory zainstalowane w przestrzeni wystawy rejestrują zachowania zwiedzających i przekształcają je w impulsy dźwiękowe, które wpływają na świetlną choreografię. Dźwięk staje się tu rzeźbiarskim tworzywem, a jego formę – zawsze otwartą i zmienną – współtworzy publiczność. To właśnie ciało, splecione z technologią, pełni funkcję przekaźnika pamięci: odwiedzający nie tylko obserwują, ale również stają się aktywnymi uczestnikami, ożywiając zapomniane narracje. Głosy, rytmy i błyski światła pojawiają się w odpowiedzi na ich obecność: spacer, zatrzymanie, taniec”. (z tekstu kuratorskiego do wystawy)
Christelle Oyiri traktuje technologię nie jako narzędzie, lecz jako medium pamięci – nośnik emocji, ciała i wspólnoty. W ten sposób buduje refleksję na temat tego, jak współczesna kultura zanurzona w cyfrowych rytuałach może przywoływać i ożywiać przeszłość.
Ekspozycja Ghost Rider prezentowana w ramach projektu BMW Art Club. Przyszłość to sztuka trwa do 1 lutego.
Christelle Oyiri (znana także jako Crystallmess) to artystka i DJ-ka eksperymentalna mieszkająca w Paryżu, działająca na polu muzyki, wideo artu, performansu i rzeźby. W swojej sztuce sięga po tematy takie jak tożsamość, władza i pamięć zbiorowa. Wykorzystuje języki subkultur, badając relacje między sacrum i sztuczną inteligencją, tym, co intymne i polityczne. Jej prace były prezentowane m.in. w Centre Pompidou, Lafayette Anticipations, Tramway (Glasgow), Auto Italia i Gathering Gallery (Londyn), Gladstone Gallery (Nowy Jork) oraz LAND (Los Angeles). W 2024 roku została pierwszą laureatką prestiżowego cyklu Infinities Commission w Tate Modern stawiającego na eksperymentalne, wizjonerskie projekty artystycznych realizowane w przestrzeni The Tanks. Efektem jest zaprezentowana wiosną 2025 roku instalacja In a Perpetual Remix Where Is My Own Song? – medytacja nad remiksem jako formą przetrwania i mitotwórstwa.
Rekomendowana lista książek dostępnych w bibliotece Zachęty, przygotowana z myślą o wystawie.
- Sound, seria Documents of Contemporary Art, wyd. Whitechapel Gallery, The MIT Press 2011
- Od prezentowania dzieł do tworzenia krytycznej wiedzy. Eksperymenty kuratorskie w publicznym koncercie pierwszych dekad XXI wieku, Monika Pasiecznik, wyd. Wydawnictwo Naukowe UMK 2024
- Sound art. Sound as a medium of art, red. Peter Weibel, wyd. ZKM Center for Art and Media, The MIT Press 2019
- Rhythm science, Paul D. Miller, wyd. The MIT Press 2004
- Approaches to interactivity, wyd. Birkhauser Verlag 2003
- New media in late 20-th century art, Michael Rush, wyd. Thames & Hudson 1999
- Interaktywne media sztuki, red. Antoni Porczak, wyd. Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie 2009
- Post-technological experiences. Art-science-culture, red. Michał Krawczak, wyd. Adam Mickiewicz Univeristy Press 2019
- To nie jest sztuka, panie profesorze. Artyści i ich technologie, Andrzej Pitrus, wyd. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2018
- Inside other spaces. Environments by women artists 1956-1976, red. Marina Pugliese, Andrea Lissoni, wyd. Hatje Cantz 2023
- Immersion. Les origins/ The origins, red. Choghakate Kazarian, Camille Lévêque-Claudet, wyd. Musée Cantonal des Beaux-Arts Lusanne 2023
- Music. Close listening [w:] Frieze nr 253/2025
- Kunstforum nr 272/2021: Kunst und Musik
- Texte zur Kunst nr112/2018 : noise/silence
Ghost Rider
21.11.2025 – 01.02.2026
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3, 00-916 Warszawa
Zobacz na mapie
Godziny otwarcia:
wtorek – niedziela godz. 12–20
czwartek – wstęp wolny
kasa biletowa czynna do godziny 19.30