Maria Pinińska-Bereś
Ur. w 1931 w Poznaniu, zmarła w 1999 w Krakowie.
Rzeźbiarka, autorka performansów, obiektów i instalacji. W latach 1950–1956 studiowała na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Xawerego Dunikowskiego. Twórczość artystki często określana jest jako feministyczna, choć ona sama dystansowała się wobec feminizmu, nie zaprzeczając, że głównym tematem jej twórczości jest figura kobiety. Dekonstrukcja krzywej wieży, choć pochodzi z późnego okresu twórczości, wpisuje się w nurt zapoczątkowany przez artystkę na początku lat 70. Zaczęła
wówczas odchodzić od klasycznych rzeźbiarskich materiałów na rzecz bardziej lekkich i miękkich — stosowała sklejkę, papier-mâché, a przede wszystkim tkaniny (szyte, pikowane, haftowane); jej znakiem rozpoznawczym stał się kolor różowy.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
-
01.02 – 25.04.2021Rzeźba w poszukiwaniu miejsca
Wystawa Rzeźba w poszukiwaniu miejsca to kolejna z cyklu przekrojowych wystaw problemowych w Zachęcie, poświęconych co roku innemu artystycznemu medium. Opowiada o tożsamości rzeźby polskiej ostatnich sześćdziesięciu lat — nie tyle poprzez chronologię aktywności artystycznej, ile poprzez ukazanie istotnych dla jej rozwoju zjawisk i postaw twórczych.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta -
01.03 – 08.05.2011Trzy kobietyMaria Pinińska-Bereś, Natalia Lach-Lachowicz, Ewa Partum
Tematem wystawy jest twórczość pionierek polskiej sztuki kobiet: Ewy Partum, Natalii Lach-Lachowicz i zmarłej w 1999 roku Marii Pinińskiej-Bereś. Okres ich działalności artystycznej przypada na drugą połowę XX i początek XXI wieku. Wszystkie od lat 70. łączyły podobne poszukiwania, w których dostrzec można wyraźne intuicje feministyczne lub identyfikację z feminizmem. W takiej konfiguracji ich prace zostaną ze sobą zestawione po raz pierwszy.
Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta -
16.09 – 11.11.2008Rewolucje 1968
Rok 1968 to okres kumulacji najróżnorodniejszych napięć politycznych i społecznych. Protesty, zamieszki, rozruchy przetoczyły się właściwie przez cały świat, od Meksyku i Stanów Zjednoczonych przez Niemcy, Francję, Polskę, Czechosłowację aż po Japonię (nie omijając Ameryki Południowej). Wystawa Rewolucje 1968 nie jest wystawą sztuki tamtego okresu lecz próbą przedstawienia tych czasów poprzez sztukę, choć nie tylko, z różnych perspektyw: historycznej i dokumentalnej czy poprzez interpretacje i re-interpretacje problemów społecznych oraz zjawisk kulturowych, charakterystycznych dla tego burzliwego czasu.
Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta