Patrzeć/Zobaczyć
Oprowadzanie dla dorosłych 60+ po wystawie Adolf Ryszka. Przestrzeń niesie cień.
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wstęp w cenie biletu na wystawy
Wystawa jest rodzajem eseju wskazującego metafory czasu aktualnego dostrzegalne w sztuce Adolfa Ryszki (1935–1995). Należał on do prekursorów nowej figuracji w sztuce, nurtu rozwijającego się równolegle do nowej fali w filmie i literaturze. Ekspozycja obejmuje wybór słynnych realizacji Ryszki oraz jego nieznanych prac, a także grupę rzeźb kameralnych, wchodzących w rezonans z zagadnieniami organiczności czy z pojęciami takimi jak niesamowitość, permutacje, wariacyjność, imaginizm. Rzeźbiarz wypracował oryginalną ikonosferę, m.in. interpretując procesy atrofii, łącząc wyraz tragiczny z witalnym, jakby w nieodsłownych dialogach z wyobrażeniami kalekich ofiar wojen Pietera Bruegela Starszego.
Spotkanie składać się będzie z dwóch części: oprowadzania Marii Kosińskiej po wystawie Adolf Ryszka. Przestrzeń niesie cień. oraz części wykładowej prowadzonej przez Barbarę Dąbrowską.
Prowadzenie: Barbara Dąbrowska oraz Maria Kosińska
Barbara Dąbrowska — historyczka sztuki, edukatorka, wieloletnia kierowniczka działu edukacji Zachęty. Od 2008 roku, po przejściu na emeryturę, prowadzi cykl spotkań o sztuce współczesnej Patrzeć/zobaczyć dedykowany dorosłym w wieku 60+.
Maria Kosińska — historyczka sztuki, edukatorka. Od 2008 roku wraz z Barbarą Dąbrowską prowadzi cykl spotkań o sztuce współczesnej Patrzeć/zobaczyć.
-
25.08 – 29.10.2023Adolf Ryszka. Przestrzeń niesie cień
Wystawa jest rodzajem eseju wskazującego metafory czasu aktualnego dostrzegalne w sztuce Adolfa Ryszki (1935–1995). Należał on do prekursorów nowej figuracji w sztuce, nurtu rozwijającego się równolegle do nowej fali w filmie i literaturze. Ekspozycja obejmuje wybór słynnych realizacji Ryszki oraz jego nieznanych prac, a także grupę rzeźb kameralnych, wchodzących w rezonans z zagadnieniami organiczności czy z pojęciami takimi jak niesamowitość, permutacje, wariacyjność, imaginizm. Rzeźbiarz wypracował oryginalną ikonosferę, m.in. interpretując procesy atrofii, łącząc wyraz tragiczny z witalnym, jakby w nieodsłownych dialogach z wyobrażeniami kalekich ofiar wojen Pietera Bruegela Starszego.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta