Alchemie nadziei w postkomunistycznej Europie Wschodniej
Wykład Marii-Aliny Asavei towarzyszący wystawie „Aria mineralia”
Miejsce Projektów Zachęty
wstęp wolny
WYKŁAD W JĘZYKU ANGIELSKIM
Punktem wyjścia wykładu będą prace zaprezentowane na wystawie ukazane w kontekście analogicznych działań artystów z byłego Bloku Wschodniego. Głównym tematem wystąpienia będą praktyki artystyczne dotyczące zjawisk, obiektów, które nazywamy sztucznymi lub prawdziwymi w naszym społecznym i politycznym życiu. Jaki jest związek między „naturalnym” a „sztucznym” środowiskiem? Jaki jest status zwykłych przedmiotów w sztuce i życiu? Jaki jest charakter działań samej Larisy Crunṭeanu? Wychodząc od realizacji rumuńskiej artystki, Maria Alina Asavei przedstawi wybór praktyk artystycznych powiązanych z osobistymi, postsocjalistycznymi mitologiami i reakcjami polityczno-krytycznymi wyrażonymi w niekonwencjonalnych mediach. Przedstawione działania, związane zarówno z historycznymi, jak i aktualnymi problemami społecznymi, łączą politykę pamięci, aktywizm, historię oddolną oraz sztukę.
Maria-Alina Asavei — wykładowczyni w Instytucie Studiów Międzynarodowych na Uniwersytecie Karola w Pradze, niezależna kuratorka. Przygotowywała kilkanaście międzynarodowych wystaw sztuki oraz kultury materialnej. Stypendystka National Endowment for the Humanities na Fordham University w Nowym Jorku oraz badaczka w projekcie Beyond Hegemonic Narratives and Myths: History and Memory of the Troubled Pasts na Uniwersytecie Karola. Jej badania związane są teorią krytyczną, gender studies, badaniami kulturowymi, estetyką, etnografią, studiami nad pamięcią oraz praktykami artystycznymi z państw reżimów totalitarnych. Autorka książki Aesthetics, Disinterestedness and Effectiveness in Political Art (2018).
-
20.10 – 02.12.2018Larisa CrunțeanuAria Mineralia
Projekt Larisy Crunțeanu wiąże się z przypadkowym znaleziskiem w centrum Bukaresztu. Razem z artystką Sonją Hornung napotkały tam dziwaczny obiekt — stojący na trawniku niemy głośnik w kształcie kamienia. Znalezisko to sprowokowało je do postawienia pytań nie tylko o to, czym jest przedmiot i do czego służy, ale również — jak brzmi i co mówi. Czy mógłby być jednym z głosów jakiejś większej grupy? Gdzie znajduje się granica jego realności i sztuczności?
Miejsce Projektów ZachętyMPZ