Alchemie nadziei w postkomunistycznej Europie Wschodniej
Wykład Marii-Aliny Asavei towarzyszący wystawie „Aria mineralia”

Miejsce Projektów Zachęty
wstęp wolny

WYKŁAD W JĘZYKU ANGIELSKIM

Punktem wyjścia wykładu będą prace zaprezentowane na wystawie ukazane w kontekście analogicznych działań artystów z byłego Bloku Wschodniego. Głównym tematem wystąpienia będą praktyki artystyczne dotyczące zjawisk, obiektów, które nazywamy sztucznymi lub prawdziwymi w naszym społecznym i politycznym życiu. Jaki jest związek między „naturalnym” a „sztucznym” środowiskiem? Jaki jest status zwykłych przedmiotów w sztuce i życiu? Jaki jest charakter działań samej Larisy Crunṭeanu? Wychodząc od realizacji rumuńskiej artystki, Maria Alina Asavei przedstawi wybór praktyk artystycznych powiązanych z osobistymi, postsocjalistycznymi mitologiami i reakcjami polityczno-krytycznymi wyrażonymi w niekonwencjonalnych mediach. Przedstawione działania, związane zarówno z historycznymi, jak i aktualnymi problemami społecznymi, łączą politykę pamięci, aktywizm, historię oddolną oraz sztukę.

Maria-Alina Asavei — wykładowczyni w Instytucie Studiów Międzynarodowych na Uniwersytecie Karola w Pradze, niezależna kuratorka. Przygotowywała kilkanaście międzynarodowych wystaw sztuki oraz kultury materialnej. Stypendystka National Endowment for the Humanities na Fordham University w Nowym Jorku oraz badaczka w projekcie Beyond Hegemonic Narratives and Myths: History and Memory of the Troubled Pasts na Uniwersytecie Karola. Jej badania związane są teorią krytyczną, gender studies, badaniami kulturowymi, estetyką, etnografią, studiami nad pamięcią oraz praktykami artystycznymi z państw reżimów totalitarnych. Autorka książki Aesthetics, Disinterestedness and Effectiveness in Political Art (2018).

Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 20.10 – 02.12.2018
    Larisa Crunțeanu
    Aria Mineralia

    Projekt Larisy Crunțeanu wiąże się z przypadkowym znaleziskiem w centrum Bukaresztu. Razem z artystką Sonją Hornung napotkały tam dziwaczny obiekt — stojący na trawniku niemy głośnik w kształcie kamienia. Znalezisko to sprowokowało je do postawienia pytań nie tylko o to, czym jest przedmiot i do czego służy, ale również — jak brzmi i co mówi. Czy mógłby być jednym z głosów jakiejś większej grupy? Gdzie znajduje się granica jego realności i sztuczności?

    Miejsce Projektów ZachętyMPZ
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • 18.01 (SOB) 12:30
    Barwne kukiełki i marionetki
    Warsztaty z cyklu „Co robi artyst(k)a?” dla rodzin z dziećmi w spektrum autyzmu
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 19.01 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 14:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 21.01 – 28.01.2025
    Historie potencjalne
    Seminarium
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 21.01 (WT) 19:00
    Bojarska – Ratajczak – Wielgosz: Dyskusja o „Brutalizmie” Achille'a Mbembego
    Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
  • 23.01 (CZW) 18:00
    Kryzys humanitarny jako stan permanentny
    Dyskusja
    Zachęta | sala kinowa (wejście przez wystawę)Zachęta | sala kinowa (wejście przez wystawę)
  • 24.01 (PT) 12:15
    Patrzeć/Zobaczyć
    Oprowadzanie dla dorosłych 60+ po wystawie „Historie potencjalne”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 27.01 – 30.01.2025
    Bunt Głuchych. Odnowa
    Zachęta | hol głównyZachęta | hol główny
  • 01.02 – 02.02.2025
    Potential History Symposium
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta