Adolf Ryszka. Przestrzeń niesie cień
Wykład kuratorki wystawy Doroty Grubby-Thiede
Zachęta | sala kinowa – wejście od strony kasy biletowej
wstęp wolny
Zapraszamy wykład Doroty Grubby-Thiede towarzyszący wystawie Adolf Ryszka. Przestrzeń niesie cień. Rzeźba przenosząca emocje: Adolf Ryszka w horyzoncie międzynarodowej sztuki. Konteksty terapii przez twórczość: Andrzej Wojciechowski, Marek Zacharski [m.in. Alina Szapocznikow, Susan Sontag, Rebecca Horn].
Punktem wyjścia bogato ilustrowanego wykładu jest wybitna twórczość Adolfa Ryszki prezentowana na wystawie Adolf Ryszka. Przestrzeń niesie cień. w Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki. Podjęte zostaną wątki prekursorskich dokonań Ryszki, zaliczanych do międzynarodowego nurtu nowej figuracji (równolegle rozwijanych w filmie i literaturze nowej fali). Podkreślone zostaną aspekty symboliczno-metaforyczne w cyklach Niewinne i Niewinni, wykorzystywane w wystąpieniach na rzecz pacyfizmu, które odbywały się na całym świecie od połowy lat 60. XX wieku. Przybliżone zostaną także dokonania w dziedzinie terapii przez twórczość, proponowane przez wybitnego artystę i profesora Andrzeja Wojciechowskiego (z UMK w Toruniu) oraz realizacje wzmacniające energie witalne, jakie wprowadzili do sztuki (i teorii) obok Adolfa Ryszki m.in. Marek Zacharski, Alina Szapocznikow, Susan Sontag, czy Rebecca Horn".
Wykład poprowadzi Dorota Grubba-Thiede z Zakładu Historii i Teorii Sztuki ASP w Gdańsku, członkini Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata oraz AICA Int.
Prowadzenie: Dorota Grubba-Thiede
-
25.08 – 29.10.2023Adolf Ryszka. Przestrzeń niesie cień
Wystawa jest rodzajem eseju wskazującego metafory czasu aktualnego dostrzegalne w sztuce Adolfa Ryszki (1935–1995). Należał on do prekursorów nowej figuracji w sztuce, nurtu rozwijającego się równolegle do nowej fali w filmie i literaturze. Ekspozycja obejmuje wybór słynnych realizacji Ryszki oraz jego nieznanych prac, a także grupę rzeźb kameralnych, wchodzących w rezonans z zagadnieniami organiczności czy z pojęciami takimi jak niesamowitość, permutacje, wariacyjność, imaginizm. Rzeźbiarz wypracował oryginalną ikonosferę, m.in. interpretując procesy atrofii, łącząc wyraz tragiczny z witalnym, jakby w nieodsłownych dialogach z wyobrażeniami kalekich ofiar wojen Pietera Bruegela Starszego.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta