SPOJRZENIA 2005 Nagroda Fundacji Deutsche Bank
24.10 – 27.11.2005 SPOJRZENIA 2005 Nagroda Fundacji Deutsche Bank
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
artyści: Azorro (Oskar Dawicki, Igor Krenz, Wojtek Niedzielko, Łukasz Skąpski), Michał Budny, Rafał Bujnowski, Maciej Kurak, Robert Kuśmirowski, Anna Orlikowska, Aneta Grzeszykowska, Jan Smaga
kurator: Magda Kardasz
W 2003 roku w Zachęcie odbyła się pierwsza edycja konkursu dla najbardziej interesujących młodych twórców na polskiej scenie artystycznej. Nagrodę Fundacji Deutsche Bank zdobyła Elżbieta Jabłońska za pracę będącą rodzajem ironicznego komentarza na temat wzajemnych relacji życia, sztuki i pieniędzy. Latem tego roku, jury złożone z krytyków sztuki i kuratorów nominowało do drugiej edycji nagrody następujących artystów i grupy: Azorro, Michała Budnego, Rafała Bujnowskiego, Anetę Grzeszykowską i Jana Smagę, Macieja Kuraka, Roberta Kuśmirowskiego, Annę Orlikowską. Wystawa zatytułowana Spojrzenia 2005 prezentuje właśnie ich dzieła.
Michał Budny tworzy obiekty z pogranicza rzeźby i architektury, używając jako materiału papieru i tektury. Syntetyczne w wyrazie instalacje artysty inspirowane są refleksją na temat otaczającego świata i zapełniających go przedmiotów. Mogą być odczytane jako narracje zawierające w sobie wielowarstwowe, nasycone emocjami historie. Prace Budnego zachwycają minimalistycznym pięknem i precyzją wykonania. Na wystawie prezentowane są dwa dzieła tego autora. Legowisko bezdomnego z 2005 roku autor nazywa „opowieścią o architekturze stworzonej nieświadomie”. Artysta rekonstruuje, używając tektury i taśmy klejącej, zauważony na ulicy obiekt – namiastkę domu czy łóżka, wydobywając z niego szlachetne piękno formy. Swoiste pendant do Legowiska bezdomnego stanowi Mapa – złożona w harmonijkę pożółkła kartka papieru. Obie opisane prace są opowieścią o braku poczucia zakorzenienia, samotności i próbie znalezienia stałych punktów odniesienia w niestabilnym świecie. Instalacja Bez tytułu została przez Michała Budnego zrealizowana z myślą o wystawie Spojrzenia 2005. To zbiór kartonowych pudeł – specjalnie zaprojektowanych przez artystę w celu starannego opakowania pozyskanych od przyjaciół przedmiotów/rupieci, przechowywanych ze względu na wartość sentymentalną. Te obiekty, nośniki wspomnień, artysta bierze pod opiekę – wydobywa z zapomnienia i aby je ocalić – ponownie ukrywa – w quasi-muzealnych pudłach. Instalacja Budnego w sposób bezpośredni mówi o pamięci, śladach historii odciśniętych w przedmiotach, które trzeba pielęgnować, bo inaczej całkiem zblakną.
Ur. w 1972. Mieszka w Poznaniu, od 1998 jest asystentem w poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Członek grupy Wunderteam. Brał udział w Art Poznań 2004 i 2005.
Swoimi instalacjami w zaskakujący sposób ingeruje zarówno w przestrzeń publiczną, jak i prywatną. Odnosząc się do zagadnienia mieszkania podejmuje problem prywatności, różnicy pomiędzy tym, co wewnątrz i na zewnątrz domu. W jego pracach pojęcie bezpieczeństwa domu ulega destrukcji, a wnętrze – deformacji (Dekonstrukcja 2002). Do zwykłego mieszkania wstawiony zostaje model idealnego, laboratoryjnego wnętrza (Sweet Harmony 2004). Prywatność zostaje wystawiona na widok publiczny (Serenada 2001) lub też ukryta pod ziemią niczym w bunkrze (Symulacja autentyczności 2002, Jezioro słoneczne 2003). Także przestrzeń publiczna jest niepokojąca i myląca (Zone 2004, Cieszyn).
Ur. w 1979 roku w Łodzi, mieszka i pracuje w Łodzi.
Fotografka, autorka wideo i instalacji. W latach 1999-2004 roku studiowała na Wydziale Grafiki i Malarstwa ASP w Łodzi. Obroniła dyplom w Pracowni Fotografii Użytkowej prof. Grzegorza Przyborka i w Pracowni Fotografii i Obrazu Wideo ad. Konrada Kuzyszyna. W jej pracach przede wszystkim zaznacza się poszukiwanie nietypowych elementów w rzeczywistości i budowanie na ich podstawie wrażenia silnego niepokoju. Tworzy wielkoformatowe, panoramiczne, pełne szczegółów fotografie, których bohaterowie zdają się wyizolowani, samotni, przestraszeni (tryptyk Insomnia, 2005). Porusza także problemy przemijania i śmierci (tryptyk Dance macabre, 2004), a także brzydoty, która może ulec estetyzacji dzięki działaniom artystycznym (wideo Film o robakach, 2003-2005).
Laureaci Nagrody Publicznośći
Grupa artystyczna (używająca też nazwy Supergrupa Azorro) powstała w 2001 roku.
Artyści wspólnie tworzą filmy wideo. Ich prace są pełne humoru, ironii i absurdu. Zajmują się problematyką artystycznego światka, rynku sztuki, kuratorów, a także zagadnieniami roli artysty w dzisiejszym świecie. Te poważne tematy są zawsze traktowane przez Azorro z dystansem i przymrużeniem oka, co nie pozbawia ich produkcji głębszych refleksji. Ich twórczość bywa nazywana „lekką krytyką”.
Ur. w 1976. Mieszka w Warszawie. Prezentował swoje prace na wystawach indywidualnych w: Galerii Johen-Schottle w Kolonii, 2005; CSW Zamku Ujazdowskim w Warszawie, 2004 i Galerii Raster, 2003, z którą jest związany.
Tworzy poetyckie, introligatorskie rekonstrukcje obiektów i kształtów z życia współczesnego człowieka, jak w pracach Ogłoszenia, 2002–2003; Zgniecione listy, 2003; Węgle, 2003, Discmany, 2003. Niewielkie, lekkie obiekty zrobione z tektury i papieru ujmują szlachetnością i powściągliwością niemal abstrakcyjnej formy. W swoich najnowszych pracach Budny próbuje „wyciąć i skleić z papieru” także zjawiska naturalne, np. w pracach Powietrze, 2003; Deszcz i Światło z 2004.
Ur. w 1974 roku w Wadowicach, mieszka i pracuje w Krakowie.
Malarz i grafik. Początkowo studiował architekturę na Politechnice w Krakowie, następnie przeniósł się na grafikę w krakowskiej ASP, gdzie obronił dyplom w 2000 roku. Był współzałożycielem (wraz z Wilhelmem Sasnalem i Marcinem Maciejowskim) grupy Ładnie, prowadził Galerię Otwartą, działającą na billboardach w Krakowie (1998-2001). Początkowo malował obrazy ukazujące zwyczajne widoki i scenki rodzajowe odtwarzane często ze zdjęć. Z czasem przeszedł do prac malarskich w iluzjonistyczny sposób odwzorowujących wygląd (także wielkość i kształt) rzeczywistych przedmiotów, np. cegły, tablicy szkolnej, kasety wideo, a nawet obrazów na ścianie widzianych pod pewnym kątem. Bujnowski uważa, że częścią pracy artystycznej jest sprzedaż dzieła, więc zajmuje się także „handlem” wytwarzanymi przez siebie pracami.
Ur. w 1973 roku w Łodzi, mieszka i pracuje w Lublinie.
Fotograf, rysownik, autor performansów, instalacji i obiektów. W latach 1998-2003 studiował na Wydziale Artystycznym Instytutu Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, gdzie uzyskał dyplom w pracowni rzeźby prof. Sławomira Andrzeja Mieleszki. Współpracuje z Fundacją Galerii Foksal w Warszawie. Znany jest przede wszystkim jako twórca niezwykle realistycznych, wykonywanych ręcznie, falsyfikatów, zarówno drobnych przedmiotów, jak i całych przestrzeni. Do perfekcji opanował umiejętność oddania starości, zepsucia, zużycia elementów w swoich instalacjach. Jego pracom towarzyszy duch nostalgii, artysta prowadzi grę z ulotną pamięcią, dawną ikonografią, tradycją.
Aneta Grzeszykowska i Jan Smaga, ur. w 1974 roku w Warszawie, mieszkają i pracują w Warszawie.
Fotograficy, autorzy obiektów. Ukończyli Wydział Grafiki warszawskiej ASP – Grzeszykowska w 1999 roku, Smaga rok później. Współpracują z Galerią Raster. Interesują się najbliższym otoczeniem człowieka, przestrzenią wokół niego. Dzięki różnorodnym technikom komputerowym z jednej strony dokumentują, z drugiej manipulują obrazem. Najbardziej znanymi pracami Grzeszykowskiej i Smagi są Plany (2001-2003) – widoki 10 warszawskich mieszkań skonstruowane przy wykorzystaniu zdjęć robionych z lotu ptaka, tak jakby po zdjęciu sufitu, oraz YMCA (2005) – przekształcony model budynku mieszczącego się przy ul. Konopnickiej w Warszawie, gdzie na zewnątrz kubików znajdują się fotografie ścian, podłóg i sufitów wykonane wewnątrz budynku. Grzeszykowska tworzy również indywidualne projekty, m.in. cykle portretów nieistniejących osób – przy użyciu komputera kreuje ludzkie fizjonomie.
SPOJRZENIA 2005
Nagroda Fundacji Deutsche Bank
24.10 – 27.11.2005
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3, 00-916 Warszawa
Zobacz na mapie
Godziny otwarcia:
wtorek – niedziela godz. 12–20
czwartek – wstęp wolny
kasa biletowa czynna do godziny 19.30
Patronat Honorowy: Minister Kultury RP Waldemar Dąbrowski
organizatorzy konkursu: Fundacja Deutsche Bank, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Deutsche Bank Polska S.A.
sponsorzy galerii: Peri, Lidex, Netia, Techko
oficjalny przewoźnik: PLL LOT
sponsorzy wernisażu: Blikle, Freixenet
patroni medialni: Gazeta Wyborcza, Polskie Radio, Polityka, TVP, Onet.pl,
The Warsaw Voice, EMPiK