Grafika obiektu: Teresa Kelm, Zygmunt Krauze, Kompozycja przestrzenno-muzyczna nr 2, 1970
00:00/00:00
Teresa Kelm, Zygmunt Krauze, Kompozycja przestrzenno-muzyczna nr 2, 1970
PJM

Data powstania: 23.06.2025

Teresa Kelm, Zygmunt Krauze, Kompozycja przestrzenno-muzyczna nr 2, 1970

współczesna, autorska rekonstrukcja pracy z 1970 roku

Kompozycja ta stanowi kontynuację poszukiwań artystki i architektki wnętrz Teresy Kelm i kompozytora Zygmunta Krauzego, zapoczątkowanych Kompozycją przestrzenno-muzyczną z 1968 roku, z udziałem przedwcześnie zmarłego rzeźbiarza Henryka Morela, zaprezentowaną również w Galerii Współczesnej w Warszawie. Koncepcja obu zakładała stworzenie przestrzeni oferującej widzom możliwość wyboru sposobu poruszania się wewnątrz architektury, a tym samym kształtowania własnych doświadczeń audiowizualnych.

Muzyka i przestrzeń wzajemnie się tu dopełniają. Utwór muzyczny Krauzego jest jednolity i pozbawiony kontrastów, o otwartej formie bez początku końca. Architektura Kelm z modularnymi podziałami, rytmem otworów drzwiowych i kolorowego światła ma również otwartą kompozycję dającą się rozszerzać o kolejne moduły. „Odbiorca przechodząc przez poszczególne strefy o różnym natężeniu dźwięku, dozuje sam jego intensywność. Może przebywać w strefie o pełnym natężeniu, może schronić się w ciszę lub słuchać dźwięku stłumionego. Kształtuje więc sam formę utworu, gdyż określa jego czas trwania, natężenie dźwięku poszczególnych fragmentów i wzajemne stosunki” — pisali autorzy w katalogu wystawy.

Ważną częścią realizacji jest światło — inne w każdej z kabin. Przemieszczający się między nimi widzowie wpływają na zmienność kompozycji barwnej i dźwiękowej, poddawani działającym na różne zmysły bodźcom. Czynnikami kształtującymi doświadczenia są tu czas i częstotliwość uchylania drzwi oraz szerokość ich rozwarcia.

Powiązana wystawa

  • 27.06 – 21.09.2025
    Przestrzenie

    Wystawa Przestrzenie to wyjątkowa okazja, by zanurzyć się w zjawisko, które na trwałe zmieniło sposób, w jaki myślimy o sztuce i jej obecności w przestrzeni. Pokazując prace klasyków polskiej sztuki współczesnej — takich jak Magdalena Abakanowicz, Wojciech Fangor, Henryk Stażewski czy Maria Pinińska-Bereś — wystawa przybliża fenomen sztuki environment, jednego z najważniejszych i najbardziej nowatorskich nurtów drugiej połowy XX wieku.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
Zobacz także
  • Grafika obiektu: Antonisz: Technika jest dla mnie rodzajem sztukiPJM
    Antonisz: Technika jest dla mnie rodzajem sztuki
  • Grafika obiektu: Paulina Ołowska. Czar WarszawyPJM
    Paulina Ołowska. Czar Warszawy
  • Grafika obiektu: Anemona CrisanPJM
    Anemona Crisan
  • Grafika obiektu: Byłem, czego i wam życzę. Henryk TomaszewskiPJM
    Byłem, czego i wam życzę. Henryk Tomaszewski
  • Grafika obiektu: Monika Zawadzki. BydłoPJM
    Monika Zawadzki. Bydło
  • Grafika obiektu: Włodzimierz Jan Zakrzewski. Alicja w Ogrodzie SaskimPJM
    Włodzimierz Jan Zakrzewski. Alicja w Ogrodzie Saskim
  • Grafika obiektu: Kosmos wzywa! Sztuka i nauka w długich latach sześćdziesiątychPJM
    Kosmos wzywa! Sztuka i nauka w długich latach sześćdziesiątych
  • Grafika obiektu: Victor Man. ZephirPJM
    Victor Man. Zephir
  • Grafika obiektu: Alicja po drugiej stroniePJM
    Alicja po drugiej stronie
  • Grafika obiektu: CorpusPJM
    Corpus