„Prywatne jest polityczne”: nowe odsłony hasła w XXI wieku
Spotkanie z Rebeccą Solnit (w języku angielskim z polskimi napisami)
filmy

Data powstania: 12.12.2020

Gdy mówimy o autorytaryzmie, warto uświadomić sobie fakt, że stosunki panujące w naszych domach odzwierciedlają, a tym samym pomagają zrozumieć to wszystko, co dzieje się w sferze publicznej. I odwrotnie — to, co dzieje się w sferze publicznej pomaga nam zrozumieć to, co dzieje się w naszych domach. Tematem wykładu jest feminizm rozumiany jako sposób analizy stosunków opartych na nierównościach: sile jednych i bezsilności drugich. Relacje te rodzą się w sypialni i przy rodzinnym stole, przenoszą na ulice i na forum parlamentu. Podczas wykładu omówione zostaną również narzędzia ujawniające mechanizmy nadużywania władzy — narzędzi tych dostarczył nam feminizm będący w istocie częścią ruchów działających na rzecz praw człowieka, a więc również praw kobiet.

Pisarka, historyczka i aktywistka Rebecca Solnit jest autorką ponad dwudziestu książek. Porusza w nich tematy takie jak feminizm, historia Zachodu, historia miast, siła ruchów społecznych, przemiany społeczne i rewolty; sens chodzenia, wędrowania i spacerowania, wizja nadziei w obliczu katastrofy. Napisała między innymi Recollections of My NonexistenceHope in the Dark (Nadzieja w mroku); Men Explain Things to Me (Mężczyźni objaśniają mi świat), A Paradise Built in Hell: The Extraordinary Communities that Arise in Disaster. Przeszła wszystkie szczeble kalifornijskiej edukacji publicznej — od przedszkola po studia wyższe, publikuje regularnie w „Guardianie” i na stronie literackiej Lithub, zasiada w zarządzie Oil Change International (grupy działającej na rzecz czystej energii).

Po wykładzie obędzie się rozmowa z autorką, którą poprowadzą dr Agata Sikora — kulturoznawczni, eseistka, autorka m.in. książki Wolność, równość, przemoc. Czego nie chcemy sobie powiedzieć — i Magdalena Komornicka, historyczka sztuki, kuratorka wystawy Joanny Piotrowskiej.

Wydarzenie towarzyszy wystawie Joanna Piotrowska. Zaduch, której jednym z głównych wątków jest problematyka kobiecego głosu i oporu. Cykl fotografii Joanny Piotrowskiej, przedstawiający nastoletnie dziewczynki w pozach zaczerpniętych z podręczników samoobrony, odwołuje się bezpośrednio do wszechobecnej, strukturalnej i fizycznej przemocy wobec kobiet, ale jest też opowieścią o kobiecym i dziewczęcym buncie przeciwko usankcjonowanej kulturowo, dyscyplinującej kobiety narracji.

Powiązana wystawa

  • 18.09 – 06.12.2020
    Joanna Piotrowska
    Zaduch

    Pierwsza w Polsce obszerna monograficzna wystawa Joanny Piotrowskiej prezentuje wybór jej prac z ostatnich kilku lat. W inscenizowanych fotografiach i filmach artystka skupia się na badaniu relacji międzyludzkich i ich cielesnej ekspresji.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta

Powiązane wydarzenie

  • zdjęcie portretowe kobiety. ma długie, siwe, rozpuszczone włosy. ubrana jest w białą koszulę
    12.12.2020 (SOB) 18:00
    „Prywatne jest polityczne”: nowe odsłony hasła w XXI wieku
    Spotkanie z Rebeccą Solnit (w języku angielskim)
    Facebook ZachętyFacebook Zachęty
Zobacz także
  • Grafika obiektu: Warpechowski. Droga performerafilmy
    Warpechowski. Droga performera
  • Grafika obiektu: Siusiu w torcik, czyli co się dzieje z kolekcją Zachęty, kiedy nikt nie patrzy?filmy
    Siusiu w torcik, czyli co się dzieje z kolekcją Zachęty, kiedy nikt nie patrzy?
    Zachęta TV
  • Grafika obiektu: Płeć? Sprawdzam!, czyli skąd się biorą wystawy?filmy
    Płeć? Sprawdzam!, czyli skąd się biorą wystawy?
    Zachęta TV
  • Grafika obiektu: Lato w mieście, czyli na ile sposobów można obejrzeć tę samą wystawę?filmy
    Lato w mieście, czyli na ile sposobów można obejrzeć tę samą wystawę?
    Zachęta TV
  • Grafika obiektu: Słuchaj brzuchem, a nie uchem, czyli co można usłyszeć na wystawie?filmy
    Słuchaj brzuchem, a nie uchem, czyli co można usłyszeć na wystawie?
    Zachęta TV
  • Grafika obiektu: Wszystkie stworzenia duże i małe, czyli czy kurator jest drapieżny?filmy
    Wszystkie stworzenia duże i małe, czyli czy kurator jest drapieżny?
    Zachęta TV
  • Grafika obiektu: Zbigniew Libera. Prace 1982-2008, czyli jak się nie zgubić na wystawie?filmy
    Zbigniew Libera. Prace 1982-2008, czyli jak się nie zgubić na wystawie?
    Zachęta TV
  • Grafika obiektu: Spojrzenia, czyli co można odkryć na zapleczu Zachęty?filmy
    Spojrzenia, czyli co można odkryć na zapleczu Zachęty?
    Zachęta TV
  • Grafika obiektu: Polonia i inne opowieści, czyli czy fotografia może być narzędziem?filmy
    Polonia i inne opowieści, czyli czy fotografia może być narzędziem?
    Zachęta TV
  • Grafika obiektu: Inspiracje na pokaz, czyli jak zrozumieć Annette Messager?filmy
    Inspiracje na pokaz, czyli jak zrozumieć Annette Messager?
    Zachęta TV