Publikacja udostępniana jest na licencji Creative Commons.

Data powstania: 10.07.2025
Motyw muszli pojawiał się w obrazach, grafikach i rysunkach Morandiego sporadycznie już w latach 20. W tym czasie artysta stopniowo oddalał się od estetyki ruchu „Valori Plastici”, jednocześnie coraz wyraźniej fascynowała go twórczość Rembrandta — kolekcjonował jego ryciny i książki mu poświęcone. Choć muszle nie były wówczas najważniejszym tematem prac Morandiego, to w trudnym okresie II wojny światowej ćwiczył się w tym temacie, realizując cykl osiemnastu obrazów, w których stały się one wyłącznym przedmiotem kompozycji. Muszle morskie
o nieregularnych, wklęsłych, spiralnych, niemal zagadkowych formach pozwalały na uchwycenie zmienności światła i koloru oraz intensywnych kontrastów światłocieniowych, które w subtelny sposób wyrażały ból i niepokój — emocje towarzyszące artyście w tamtych latach.
Na prezentowanym obrazie Morandi celowo stłumił charakterystyczną półprzezroczystość muszli, tworząc niemal monochromatyczną kompozycję. Z kolei w jednej z akwafort — której odbitkę posiadał Carlo Carrà — badał muszlę
o wrzecionowatym kształcie, pokrytą czarnymi plamkami, inspirując się dziełem graficznym Rembrandta.
PJM
Antonisz: Technika jest dla mnie rodzajem sztukiPJM
Paulina Ołowska. Czar WarszawyPJM
Anemona CrisanPJM
Byłem, czego i wam życzę. Henryk TomaszewskiPJM
Monika Zawadzki. BydłoPJM
Włodzimierz Jan Zakrzewski. Alicja w Ogrodzie SaskimPJM
Kosmos wzywa! Sztuka i nauka w długich latach sześćdziesiątychPJM
Victor Man. ZephirPJM
Alicja po drugiej stroniePJM
Corpus