Publikacja udostępniana jest na licencji Creative Commons Creative Commons Uznanie Autorstwa - Na Tych Samych Warunkach 3.0 Polska.
pomysł serii, scenariusz i reżyseria: Monika Weychert Waluszko
Data powstania: 01.03.2011
Piękny plastycznie film, z wysmakowanymi ujęciami operatorskimi przedstawia sylwetkę i twórczość jednej z wybitniejszych francuskich artystek Annette Messager. Na przykładzie prac pokazanych w Zachęcie na wystawie Na pokaz/Faire parade przedstawiono źródła inspiracji artystki: od horrorów, przez kolekcjonerstwo, po tradycje wotywne i ludzkie lęki. Ukazano też Annette Messager jako artystkę feministkę, tworzącą w czasach feministycznej rewolty i opisującej pozycję kobiety w społeczeństwie (była pierwszą kobietą, która prezentowała Francję na Biennale w Wenecji w 2005 roku – za wystawę w pawilonie francuskim otrzymała statuetkę Złotego Lwa). O feminizmie w kontekście artystek polskich, a szczególnie Marii Pinińskiej-Bereś opowiada Ewa Toniak, kuratorka wystawy Trzy kobiety (Zachęta, 2011).
-
11.09 – 14.11.2010Annette MessagerNa pokaz (Faire parade)
Droga twórcza Annette Messager rozpoczęła się pod koniec lat 60., kiedy świat sztuki zdominowany był przez mężczyzn, a Messager zmagała się z etykietką kobiety-artystki. Obecnie jest jedną z najważniejszych artystek francuskich. W 2005 roku jako pierwsza kobieta w historii francuskiej sztuki pokazała swoją instalację w narodowym pawilonie na 51. Biennale Sztuki w Wenecji (jej praca Kasyno została wyróżniona Złotym Lwem).
Monograficzna wystawa w Zachęcie jest pierwszą retrospektywą artystki w Polsce. Ważnym elementem ekspozycji będzie praca, której kolejna wersja powstaje specjalnie na wystawę w Zachęcie – Wietrzyk / Sous-vent, instalacja-spektakl gromadząca różne formy bliskie artystce od początku jej kariery do dzisiaj.
Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta -
01.03 – 08.05.2011Trzy kobietyMaria Pinińska-Bereś, Natalia Lach-Lachowicz, Ewa Partum
Tematem wystawy jest twórczość pionierek polskiej sztuki kobiet: Ewy Partum, Natalii Lach-Lachowicz i zmarłej w 1999 roku Marii Pinińskiej-Bereś. Okres ich działalności artystycznej przypada na drugą połowę XX i początek XXI wieku. Wszystkie od lat 70. łączyły podobne poszukiwania, w których dostrzec można wyraźne intuicje feministyczne lub identyfikację z feminizmem. W takiej konfiguracji ich prace zostaną ze sobą zestawione po raz pierwszy.
Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta
- filmyWarpechowski. Droga performera
- filmySiusiu w torcik, czyli co się dzieje z kolekcją Zachęty, kiedy nikt nie patrzy?Zachęta TV
- filmyPłeć? Sprawdzam!, czyli skąd się biorą wystawy?Zachęta TV
- filmyLato w mieście, czyli na ile sposobów można obejrzeć tę samą wystawę?Zachęta TV
- filmySłuchaj brzuchem, a nie uchem, czyli co można usłyszeć na wystawie?Zachęta TV
- filmyWszystkie stworzenia duże i małe, czyli czy kurator jest drapieżny?Zachęta TV
- filmyZbigniew Libera. Prace 1982-2008, czyli jak się nie zgubić na wystawie?Zachęta TV
- filmySpojrzenia, czyli co można odkryć na zapleczu Zachęty?Zachęta TV
- filmyPolonia i inne opowieści, czyli czy fotografia może być narzędziem?Zachęta TV
- filmyCasting, czyli jak zinterpretować Katarzynę Kozyrę?Zachęta TV