Publikacja udostępniana jest na licencji Creative Commons Creative Commons Uznanie Autorstwa - Na Tych Samych Warunkach 3.0 Polska.
Data powstania: 09.11.2017
prowadzenie: prof. UAM Agnieszka Jelewska i dr Michał Krawczak
W czasie wykładu podejmiemy próbę przedstawienia najnowszych zjawisk z pogranicza praktyki artystycznej i laboratoryjnej, zastanowimy się, czy sztuka może być potraktowana jako eksperymentalna praktyka naukowa? I czy nauka może tworzyć współcześnie istotne koncepcje mające twórczy potencjał?
Agnieszka Jelewska — profesor UAM, pracowniczka Instytutu Teatru i Sztuki Mediów, teatrolożka, medioznawczyni, dyrektorka i współzałożycielka Humanities Art and Technology Research Center na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (artandsciencestudies.com). Bada przede wszystkim transdyscyplinarne relacje pomiędzy nauką, sztuką, kulturą i technologią w XX i XXI wieku, ich wymiar społeczny i polityczny. Prowadziła wykłady m.in. na Kent University w Cantenbury (2003 i 2004), Folkwang Universität der Künste w Essen (2015), Harvard University, Boston (2015), Emerson College, Boston (2015). Kuratorka i współtwórczyni projektów z zakresu art and science: m.in. Transnature is Here (2013), Post-Apocalypsis (2015), Anaesthesia (2016). Za interaktywną instalację Post-Apocalypsis otrzymała wraz z zespołem Złoty Medal za soud design na międzynarodowym festiwalu Prague Quadriennal (2015).
Michał Krawczak — dyrektor programoway HAT Research Center (artandsciencestudies.com), doktor nauk humanistycznych, praktyk/teoretyk, członek kolektywu art&science Daed Baitz. Zastępca dyrektora Instytutu Teatru i Sztuki Mediów UAM. W obszarze zainteresowań naukowych łączy doświadczenia teoretyczne i praktyczne. Prowadził wykłady i warsztaty m. in w Folkwang Universität der Künste w Essen (2015), Harvard University, Boston (2015), Emerson College, Boston (2015), odbył staż naukowy w Zürcher Hochschule der Künste (2015). Zajmuje się współczesną sztuką medialną i performatywną, projektowaniem doświadczenia w wirtualnej rzeczywistości, sound designem, badaniami transdyscyplinarnymi oraz działaniami w obszarze art&science. Autor i współautor wielu projektów artystycznych, w 2015 roku nagrodzony wraz zespołem Złotym Medalem za sound design za interaktywną instalację Post-Apocalypsis na Prague Quadriennial of Performance Design and Space.
-
16.09 – 19.11.2017Hubert CzerepokPoczątek
Wystawa składa się z trzech instalacji wideo. Pierwsza z nich to trzykanałowa projekcja zrealizowana na miejscu wykopalisk w Karahan Tepe w Turcji, gdzie odkryto najstarsze miejsce kultu datowane na 10 tysięcy lat przed naszą erą, uważanego za kolebkę osadnictwa. Jeszcze przed rewolucją neolityczną, czyli przed początkiem rolnictwa i hodowli zwierząt, z połączonych ścianami słupów megalitycznych powstały tam owalne struktury. W sferze domysłów pozostaje, jaka cywilizacja zdołała tego dokonać, kim byli ludzie, którzy zasypali sanktuarium 1500 lat później i dlaczego.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
- audioŚwięto wiosny Katarzyny KozyrySpotkanie z Ewą Łuczak poświęcone pracy
- audioWątki operowe w twórczości Katarzyny KozyrySpotkanie z Grzegorzem Pitułejem
- audioZ imperium. FotografiePortret reportera - panel dyskusyjny
- audio7 Rooms. Spotkanie z Rafałem MilachemPremiera książki
- audioMikrointerwencje TillmansaWykład Krzysztofa Miękusa
- audioŁaźnia męska Katarzyny KozyrySpotkanie z Jackiem Markiewiczem poświęcone pracy
- audioPo co nam TillmansDyskusja towarzysząca wystawie Wolfgang Tillmans Zachęta Ermutigung
- audioOtwieranie drzwi. Knock, knock, knocking on Europe's (Poland's) DoorPanel dyskusyjny
- audioCo z tą Białorusią?Spotkanie
- audio7 pokoiImperium 20 lat później. Spotkanie Wojciecha Góreckiego i Rafała Milacha