Stasys Eidrigevicius

Ur. w 1949 roku w Mediniškiai na Litwie, mieszka w Warszawie.

Malarz, plakacista, rysownik, fotograf, rzeźbiarz, autor ilustracji książkowych. Edukację artystyczną rozpoczął w Szkole Rzemiosł Artystycznych im. S. Zukasa w Kownie (1964-1968), następnie studiował na Wydziale Malarstwa i Grafiki Wileńskiego Instytutu Sztuki (dziś: Akademia Sztuki w Wilnie), gdzie uzyskał dyplom w 1973 roku, od 1980 roku mieszka w Warszawie. Zdobył wiele nagród na międzynarodowych wystawach i konkursach, m.in. na Międzynarodowym Biennale Exlibrisu Współczesnego w Malborku (1973, 1975), Międzynarodowej Wystawie Ilustracji dla Dzieci w Bratysławie (1979, 1981), 9. Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie (1984), na Polskim Biennale Plakatu w Katowicach (1999), na którym otrzymał złoty medal. Charakterystyczną cechą artysty jest korzystanie z wielu technik i materiałów przy jednoczesnej niezwykłej konsekwencji stylistycznej.

Kreowany przez Eidrigevičiusa świat jest baśniowy i fantastyczny, pełen symbolizmu. Artysta łączy elementy rzeczywiste (bardzo ważne w jego twórczości są doświadczenia z dzieciństwa, a szczególnie mityczna rodzinna zagroda na Litwie) z elementami zaczerpniętymi z wyobraźni, surrealistycznymi. Najczęściej podejmowanym przez niego tematem są portrety ludzi o silnie przekształconych i zdeformowanych twarzach-maskach. Rzeźby powstają głównie w drewnie, są mocno zakorzenione w tradycji ludowej. 

Artyści
128/701

Prace artysty w kolekcji Zachęty

  • Zdjęcie pracy Dom na uboczu
    Dom na uboczuStasys Eidrigevicius1996
  • Zdjęcie pracy Wyspa
    WyspaStasys Eidrigevicius1991
  • Zdjęcie pracy Portret ze zwierzęciem
    Portret ze zwierzęciemStasys Eidrigevicius1981
  • Zdjęcie pracy Portret z białą taśmą
    Portret z białą taśmąStasys Eidrigevicius1981
  • Zdjęcie pracy Portret z białymi kartkami
    Portret z białymi kartkamiStasys Eidrigevicius1981
Wystawy
  • 27.01 – 11.04.2023
    Stasys Eidrigevičius
    !Reakcje

    Stasys Eidrigevičius opowiada historie. Ciekawy, zawsze reagujący, czasem przewrotny, innym razem smutny, przekształca rzeczywistość w wizualną metaforę. Za każdym obrazem nakreślonym jego ręką kryje się opowieść – znana i wiarygodna, a czasem zupełnie nieprzewidywalna lub nierozpoznawalna, co czyni ją jeszcze bardziej interesującą. Kreska, którą posługuje się artysta, jest reakcją: na nastrój, emocje, ludzi, otoczenie, codzienność, na chwilę, która każe się zatrzymać.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta