Andrzej Bielawski

Ur. w 1949 roku w Miłosnej koło Warszawy, mieszka w Warszawie.

Malarz, grafik i rysownik. Zajmuje się również fotografią. Studiował w warszawskiej ASP. Dyplom uzyskał w 1973 roku w pracowni grafiki warsztatowej prof. Andrzeja Rudzińskiego. W latach 1982-1983 pracował jako pedagog na Wydziale Malarstwa tej uczelni. Był współzałożycielem grupy Śmietanka (z Ewą Kuryluk, Andrzejem Bieńkowskim, Janem Dobkowskim, Łukaszem Korolkiewiczem). W latach 70. tworzył grafiki w technikach metalowych o organicznych dekoracyjnych formach. Był wielokrotnie nagradzany w konkursach Najlepsza grafika miesiąca (1973-1975) i Najlepsza grafika roku (III nagroda w 1973 roku, II nagroda w 1974 roku). W późniejszym okresie tworzył obrazy bliskie malarstwu materii, wykorzystując naturalne materiały – początkowo takie jak ziemia, piasek, błoto, liście i kamienie, potem arkusze korodującej blachy lub stare matryce graficzne. W czasie stanu wojennego brał czynny udział w ruchu kultury niezależnej. W 1985 roku przebywał na stypendium w Atelierhaus Worpswede (RFN). W ostatnich latach posługuje się woskiem, tworząc wielkoformatowe i wielolowarstwowe kompozycje. Od 1991 roku z żoną Teresą Starzec prowadzi Fundację Atelier w Warszawie.

Artyści
30/701

Prace artysty w kolekcji Zachęty

  • Zdjęcie pracy Lux Aeterna
    Lux AeternaAndrzej Bielawski2007
  • Obraz malowany farbą olejną na blasze. Ma dwie wyraźne warstwy. Spod górnej prześwitują niewielkie kwadraty i prostokąty, które wypełniają całą kompozycję. Dolna warstwa obrazu jest rdzawa, górna – pistacjowa, jakby patynowa.
    Bez tytułuAndrzej Bielawski1998
  • Obraz na blasze podzielony na osiem równych pól. Wszystkie przecina pionowy, szeroki pas. Patrząc od dołu, biegnie skośnie przez lewą połowę obrazu ku górze, gdzie przechodzi w szeroki poziomy pas.  Obraz w rdzawych kolorach, właściwie rdzewiejący.
    Bez tytułuAndrzej Bielawski1995
  • Zdjęcie pracy Bez tytułu
    Bez tytułuAndrzej Bielawski1994
  • Zdjęcie pracy Ostatni śnieg I
    Ostatni śnieg IAndrzej Bielawski1981
  • Zdjęcie pracy Ostatni śnieg II
    Ostatni śnieg IIAndrzej Bielawski1981
  • Zdjęcie pracy Ostatni śnieg III
    Ostatni śnieg IIIAndrzej Bielawski1981
  • Czarno-biała grafika, format poziomego prostokąta. Na pierwszym planie kadr wypełniają czarne kształty liści monstery o charakterystycznych dziurach. Gdzieniegdzie także inne rośliny domowe. Zza nich na dalszym planie prześwituje twarz śpiącego na plecach
    Sen z cyklu LustraAndrzej Bielawski1981
  • Zdjęcie pracy Piana z cyklu Plaże
    Piana z cyklu PlażeAndrzej Bielawski1980
  • Zdjęcie pracy Okruchy z cyklu Plaże
    Okruchy z cyklu PlażeAndrzej Bielawski1980
  • Czarno-biała grafika, format poziomego prostokąta. Styl uproszczony, dość ekspresyjny. Na pierwszym planie czarne maźnięcia, mogące być liśćmi egzotycznych roślin, takich jak monstery. Na dole jasne, bardziej realistyczne rośliny. Zza roślin na dalszym pla
    Lustro z cyklu LustraAndrzej Bielawski1980
  • Zdjęcie pracy 19.07.1980
    19.07.1980Andrzej Bielawski1980
  • Zdjęcie pracy Kipiel (16.09.1980)
    Kipiel (16.09.1980)Andrzej Bielawski1980
  • Zdjęcie pracy Fragment plaży z cyklu Plaże
    Fragment plaży z cyklu PlażeAndrzej Bielawski1979
  • Zdjęcie pracy Kamienie
    KamienieAndrzej Bielawski1979
  • Zdjęcie pracy W ogrodzie
    W ogrodzieAndrzej Bielawski1978
  • Zdjęcie pracy Samotność (17.08.1978)
    Samotność (17.08.1978)Andrzej Bielawski1978
  • Czarno-biała grafika. W gęstwienie traw i krzewów leży postać. Włosy rozrzucone, gołe plecy, lekko podniesione do góry lewe ramię. Reszta ciała znika za lewą krawędzią. Na plecach cień roślin, przypomina tatuaż. Pomiędzy roślinami, w różnych miejscach: str
    W cieniuAndrzej Bielawski1977
  • Czarno-biała grafika. Siatka czarnych, poziomych linii, dwie pionowe - obok siebie, przypominają żaluzje. Przed nimi, u dołu kompozycji, kilka irysów. Zza żaluzji wpatruje się w nas wystraszona postać. Widać tylko lewy profil z szeroko otwartym okiem oraz
    Poza drobiazgami IIAndrzej Bielawski1977
  • Czarno-biała grafika. Skraj łąki. Drewnianie ogrodzenie z połamanymi szczeblami. Za nim, z mroku wyłaniają się liście krzewów. Łąka nietypowa. Oprócz bujnej roślinności: różnorodnych kwiatów, liści, traw, można dostrzec w gęstwinie: widelec, zapałki, skraw
    Ogród udręczeńAndrzej Bielawski1976
  • Czarno-biała grafika. Półleżąca i półnaga postać mężczyzny, zanurzona jest w ściółce. Podłoże jest nietypowe. Oprócz różnorodnych liści, pojedynczych traw i patyków, piór, odnajdziemy skrawki wzorzystych materiałów, buteleczki, niedookreślone struktury o r
    Advocatus diaboliAndrzej Bielawski1975
  • Czarno-biała grafika. Całą powierzchnię wypełniają różnorodne formy organiczne, typowe dla ściółki: jak liście, trawy, gałązki, łodygi, ale też rozrzucone śmieci: kartki, fragment puszki, cukierek, zapałki, w tym całe pudełko. Są też skrawki, na których od
    Przyglądając się pewnym miejscomAndrzej Bielawski1975
Wystawy
  • Grafika do wystawy Siusiu w torcik
    05.09 – 22.11.2009
    Siusiu w torcik
    Prace ze zbiorów Zachęty Narodowej Galerii Sztuki

    Siusiu w torcik to piąta już prezentacja wyboru prac ze zbiorów Zachęty. Na wystawie zobaczymy rzadko pokazywane lub nigdy dotąd nie prezentowane dzieła. Kurator pokazu – Karol Radziszewski – dokonał ich subiektywnej selekcji oraz reinterpretacji, umieszczając je w nowych, nieraz zaskakujących kontekstach.   

    Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 27.04 – 10.06.2007
    Andrzej Bielawski
    Bez tytułu. Prace 2004-2007
    Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 17.01 – 07.02.1997
    Andrzej Bielawski
    Prace z lat 1992-1996
    Zachęta Państwowa Galeria SztukiZachęta Państwowa Galeria Sztuki
  • 06.05.1994 – 29.05.1995
    Andrzej Bielawski
    Blachy i papiery
    Galeria KordegardaGaleria Kordegarda