Wizyta w rodzinnej pracowni Grześkiewiczów
Oprowadzanie Doroty Grześkiewicz
Pracownia Grześkiewiczów, ul. Zachodnia 13, Łomianki
liczba miejsc ograniczona
12
brak miejsc
prowadzenie: Dorota Grześkiewicz
liczba miejsc: 15
adres: Łomianki, ul. Zachodnia 13
godziny: 13:00-15:00 (2h)
dojazd komunikacją miejską: z przystanku Metro Młociny 01 autobusem linii 250 do przystanku Zachodnia 02 (pracownia znajduje się 150 m od przystanku)
W przypadku większego zainteresowania zorganizowane zostanie drugie oprowadzanie w późniejszym terminie.
Latem 1960 roku w Zachęcie odbyła się wystawa ceramiki Heleny i Lecha Grześkiewiczów. We wstępie do tego katalogu prof. Wanda Telakowska podsumowała twórczość artystów w następujących słowach:
Grześkiewiczowie doceniają sprawę jedności sztuki realizowanej różnorodnymi środkami charakterystycznymi dla poszczególnych dyscyplin. Ich doświadczenia plastyczne opierają się zawsze na pogłębionej znajomości techniki, a praca koncepcyjna wiąże się ściśle z realizacyjnym trudem, którego się nie boją, a którym się cieszą. Nic też dziwnego, że ich kompozycje plastyczne są zawsze ściśle związane z możliwościami materiału, narzędzi i techniki wykonania. Twórczość Grześkiewiczów ma swoisty charakter, stanowiący ich cenną i wyłączną własność. Podróżując wiele, stykali się ciągle z osiągnięciami plastyków zarówno w Polsce jak i za granicą. Mimo to, trudno byłoby doszukać się w ich pracach bezpośrednich wpływów. Są one szczere w wyrazie, oryginalne, wolne od snobizmów. Przy tym twórczość Grześkiewiczów jest różnorodna. Dzięki tym zaletom ich sztuka wzbudza coraz szersze zainteresowanie w różnych środowiskach. Pokazane prace ujawniają nie tylko talent autorów, wynalazczość i mądrą pracowitość. Mówią też one o pełni sił twórczych, pełni artystycznego rozkwitu, zapowiadając dalsze i wciąż nowe osiągnięcia artystyczne
Działania twórcze Grześkiewiczów obok malarstwa sztalugowego czy akwareli obejmowały całe spektrum aktywności, takich jak malarstwo monumentalne, ceramika dla architektury, sgraffito, projekty wnętrz oraz ceramika użytkowa i dekoracyjna. Po ponad sześćdziesięciu latach od wystawy ceramiki Heleny i Lecha Grześkiewiczów w Zachęcie, to właśnie ta część dorobku plastyków najbardziej zapisała się w historii sztuki i wzbudza największe zainteresowanie.
Niecodziennymi wydarzeniami towarzyszącymi aktualnej wystawie ceramiki w Zachęcie będzie możliwość odwiedzenia zabytkowych pracowni ceramicznych. Bez wątpienia najbardziej spektakularną z nich jest warsztat Grześkiewiczów działający od lat 60. w podwarszawskich Łomiankach. Znajdują się w nim liczne prace z ceramiki o charakterze użytkowo-dekoracyjnym, jedna z ceramicznych ścian prezentowana na wystawie w Zachęcie, fragmenty kompozycji dla architektury, gipsowe formy, oryginalne szkliwa itp. Po śmierci Heleny, Lech Grześkiewicz wiele projektów realizował wspólnie z synem Piotrem. Obecnie ceramiczne tradycje pracowni są kontynuowane przez córki Piotra, Dorotę i Malwinę Grześkiewicz.
Po rodzinnej pracowni oprowadzi nas Dorota Grześkiewicz. Absolwentka Wydziału Rzeźby ASP w Warszawie, dyplom w pracowni prof. Pawła Mysery, z aneksem z ceramiki w pracowni prof. Stanisława Bracha, 2020. Dorota Grześkiewicz ceramiką zajmuje się zawodowo od 2009 r. – najpierw pod kierunkiem Lecha i Piotra Grześkiewiczów aktywnie uczestniczyła w projektach rodzinnej pracowni ceramicznej, w kolejnych latach indywidualnie, a od 2013 r. w duecie z siostrą Malwiną Grześkiewicz jako Grześkiewicz Design Studio. Obecnie realizuje stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie sztuk wizualnych poświęcone rzeźbie kameralnej Heleny i Lecha Grześkiewiczów.
-
23.02 – 19.05.2024Henryk LulaCeramika. Sztuka materii
Wystawa prezentuje szeroki wybór prac Henryka Luli — artysty, pedagoga i profesora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Obejmuje ponad 100 obiektów i w najpełniejszy dotychczas sposób przybliża dokonania wybitnego twórcy aktywnego od lat 50. XX wieku do dzisiaj, tworzącego w oparciu o warsztat i medium ceramiki. Akcentowany w tytule wątek materii koresponduje z ideowym przesłaniem prezentacji, a także teoretycznym namysłem artysty nad jej rolą w sztuce. W ekspozycji wybrzmiewa również kwestia kształtowania się nowoczesnej tradycji ceramicznej w Polsce, wymykającej się kryteriom sztuki użytkowej czy wzornictwa, żywa na polskiej scenie artystycznej począwszy od lat 60. XX wieku.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta