Wizyta studyjna w pracowni Jerzego Chojnackiego i rodziny Czerwoszów
Pracowna Jerzego Chojnackiego i rodziny Czerwoszów
wstęp bezpłatny po potwierdzeniu zapisu
13
brak miejsc
wstęp bezpłatny po potwierdzeniu zapisu
dojazd we własnym zakresie
liczba miejsc: 15
godziny: 12:30-13:30 (1h)
miejsce spotkania: ul. Niekłańska 29, Warszawa
Kolejny ceramicznym punktem na mapie Warszawy otwartym dla publiczności Zachęty przy okazji wystawy Henryka Luli będzie dom-pracownia Jerzego Chojnackiego i rodziny Czerwoszów na Saskej Kępie.
To niezwykłe miejsce ukryte jest w głębi ogrodu, pośród bujnej zieleni kryje w sobie twórczą spuściznę wielu artystów. Pierwotnie mieściły się tu tylko warsztaty. Budynek składał się z pracowni z podpiwniczeniem i przyległego do niej pokoju do rysowania. Następnie do części warsztatowej dobudowano piętro mieszkalne. Od lat 50. XX w. Jerzy Chojnacki tworzył tu monumentalne rzeźby (m.in. płaskorzeźby Praca betoniarzy dla MDM, figury na fasadę pałacu Branickich w Białymstoku, czy półakt Żniwiarka dla Ministerstwa Rolnictwa).
Jednym z najczęstszych gości pracowni Chojnackiego, był jego szkolny kolega, późniejszy rzeźbiarz, autor płaskorzeźby Syrenki na elewacji gmachu Liceum im. Bolesława Prusa przy ulicy Zwycięzców, Wojciech Czerwosz. Od końca lat 80. dom przy Niekłańskiej stał się pracownią ceramiczną żony Wojciecha, Zofii oraz ich córki Magdaleny Czerwosz. To obecność tych artystek wpłynęła najbardziej na obecny kształt wnętrz pracowni.
Dziś to miejsce jest niczym prywatne muzeum rzeźby i ceramiki. Pracownię wypełniają gipsowe popiersia, Jerzego Chojnackiego, liczne projekty i medalierskie realizacje Wojciecha Czerwosza, słynne porcelitowe płyty Zofii Czerwosz oraz ceramiczne formy i fotokolaże Magdaleny Czerwosz.
-
23.02 – 19.05.2024Henryk LulaCeramika. Sztuka materii
Wystawa prezentuje szeroki wybór prac Henryka Luli — artysty, pedagoga i profesora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Obejmuje ponad 100 obiektów i w najpełniejszy dotychczas sposób przybliża dokonania wybitnego twórcy aktywnego od lat 50. XX wieku do dzisiaj, tworzącego w oparciu o warsztat i medium ceramiki. Akcentowany w tytule wątek materii koresponduje z ideowym przesłaniem prezentacji, a także teoretycznym namysłem artysty nad jej rolą w sztuce. W ekspozycji wybrzmiewa również kwestia kształtowania się nowoczesnej tradycji ceramicznej w Polsce, wymykającej się kryteriom sztuki użytkowej czy wzornictwa, żywa na polskiej scenie artystycznej począwszy od lat 60. XX wieku.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta