Fotograficznie o Białorusi: podwójna wizja fotografów z Polski i Białorusi – wieczór slajdów towarzyszący wystawie Otwierając drzwi? Sztuka białoruska dzisiaj

Andriej Liankiewicz, Adam Tuchliński oraz Robert Kowalewski („Gazeta Wyborcza”) 

Andriej Liankiewicz – fotograf, wykładowca na European Humanities University (EHU) w Wilnie. Swój fotograficzny dorobek prezentował na ponad sześćdziesięciu wystawach w Europie i Stanach Zjednoczonych, wydał dwie książki: Focus on Belarus (2008) oraz Pagan (2010). Zwycięzca wielu nagród w konkursach fotograficznych: Humanity Photo Awards, Magnum Expression Award, Konkurs Fotograficzny w Krakowie. Współpracuje z galerią Anzenberger.

Adam Tuchliński – ukończył Instytut Twórczej Fotografii na Uniwersytecie w Opawie. Od 1999 roku związany z fotografią prasową – w dzienniku „Życie” w Warszawie, w „Gazecie Współczesnej” w Białymstoku, od 2001 r. z redakcją fotograficzną Polskiej Agencji Prasowej jako białostocki korespondent, oraz z tygodnikami: „Wprost”, „Newsweek Polska”. Od sierpnia 2002 r. zamieszkał w Warszawie, gdzie nawiązał współpracę z tygodnikiem „Przekrój” i agencją fotograficzną Reporter, a od 2003 z miesięcznikiem „Forbes”. W tej chwili jest wolnym strzelcem. W ramach własnej działalności fotograficznej zajmuje się szeroko rozumianą fotografią dokumentalną. W marcu 2005 roku rozpoczął pracę nad projektem „Sovietskaya Bielarussia” dokumentując realia życia codziennego w ostatniej europejskiej dyktaturze, został tam dwukrotnie zatrzymany przez milicję. Pierwszy incydent miał miejsce w lokalu wyborczym, a jego pretekstem było rzekome sfałszowania akredytacji dziennikarskiej. Po raz drugi, w sierpniu zostaje deportowany z pięcioletnim zakazem wjazdu na terytorium Białorusi za działalność dziennikarską bez zezwolenia (Białoruski MSZ zwlekał z przyznaniem akredytacji ponad miesiąc, co znacznie opóźniało pracę nad projektem).

Robert Kowalewski – fotograf, od 1994 roku związany z „Gazetą Wyborczą”, laureat Konkursu Polskiej Fotografii Prasowej za fotoreportaż „Obcy” (1998) o deportacjach nielegalnych migrantów z Polski. Specjalizuje się w reportażach z Warszawy oraz w relacjonowaniu konfliktów z zagranicy m.in.: Azerbejdżan 2003, Gruzja 2008. Wielokrotnie fotografował Białoruś dla „Gazety Wyborczej”.

sala multimedialna
wejście od ul. Burschego
wstęp wolny

Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 24.05 – 21.08.2011
    Otwierając drzwi?
    Sztuka białoruska dzisiaj

    Jednym z założeń wystawy jest umożliwienie Białorusinom spojrzenia na własną sztukę z zewnątrz, bez powszechnie przyjętych tabu. Większość prezentowanych prac nawiązuje w taki czy inny sposób do problemów białoruskiego społeczeństwa, jednak tylko nieliczne odważnie wypunktowują kwestie, o których zazwyczaj „się nie rozmawia”. Projekt ma szansę stworzyć nowe drogi komunikacji dla stosunkowo odosobnionej i nieznanej międzynarodowej publiczności sztuki z Białorusi. Innymi słowy, będziemy mogli mówić o sukcesie, jeśli drzwi uda się choć trochę uchylić.

    Zachęta Narodowa Galeria SztukiZachęta
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • 19.01 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 14:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 21.01 – 28.01.2025
    Historie potencjalne
    Seminarium
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 21.01 (WT) 19:00
    Bojarska – Ratajczak – Wielgosz: Dyskusja o „Brutalizmie” Achille'a Mbembego
    Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
  • 23.01 (CZW) 18:00
    Kryzys humanitarny jako stan permanentny
    Dyskusja
    Zachęta | sala kinowa (wejście przez wystawę)Zachęta | sala kinowa (wejście przez wystawę)
  • 24.01 (PT) 12:15
    Patrzeć/Zobaczyć
    Oprowadzanie dla dorosłych 60+ po wystawie „Historie potencjalne”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 27.01 – 30.01.2025
    Bunt Głuchych. Odnowa
    Zachęta | hol głównyZachęta | hol główny
  • 01.02 – 02.02.2025
    Potential History Symposium
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta