USER X Report. Weronika Wysocka
Działania w przestrzeni wirtualnej – finał
Instagram Zachęty | @galeria_zacheta
w przestrzeni wirtualnej
USER X REPORT — instagramowy serial o doświadczeniu i doświadczaniu realizowanej w Zachęcie wystawy Projekt X. Najnowsza praca Weroniki Wysockiej powstaje na żywo. Ma formę krótkich wideorelacji ukazujących się regularnie na instagramie Zachęty. Jest osobistą, intymną opowieścią o rozmyciu się granic między rzeczywistością wirtualną a realną, prawdą a fikcją.
Wideopamiętnik Wysockiej mówi o rozproszeniu uwagi, reorganizacji stosunków społecznych, o sile woli i wewnętrznej integracji, o ciele fizycznym i wirtualnym, a wreszcie o konstruowaniu siebie — persony, którą chcemy pokazać światu. To poetyckie wideo, którego narratorem/narratorką jest tytułowy User X, powstaje specjalnie z myślą o ulotnej formie instagramowej relacji: czerpie z języka oraz estetyki tego medium, aby zniknąć po 24 godzinach. A inspiracją do nowych odcinków są kolejne działania performatywne realizowane w ramach wystawy Projekt X.
Wyrastający ze sztuki postinternetowej User X Report wykorzystuje formę storytellingu jako metodę budowania bliskiej relacji z widzem/odbiorcą/użytkownikiem — mimo że bliskość w świecie wirtualnym wydaje się utopią, a badacze i media alarmują na temat emocjonalnych kosztów uzależnienia od internetu.
Prace Wysockiej można wpisać w szeroki kontekst działań artystycznych badających granice mediów społecznościowych oraz emocjonalny, społeczny czy wręcz egzystencjalny wpływ nowych technologii na życie we współczesnym świecie – od Amali Ulman, Arvidy Bystrom, SAAG Napoli po prace Jona Rafmana. Wśród polskich artystów aktywność artystyczną tego typu podejmowała np. Dominika Olszowy (insta-rezydencja w galerii Raster) oraz Zofia Krawiec, której działania na instagramie zapoczątkowały burzliwą polemikę o selfie-feminizmie. W kontekście wystawy Projekt X praca User X Report wpisuje się również w dyskusję o związkach między obecnością tańca i performansu w przestrzeniach galeryjnych a współczesnymi obawami dotyczącymi technologii, uwagi i zbiorowej obecności.
Tekst autorski Weroniki Wysockiej:
Instagram jest dla mnie źródłem niepewności
Roztkliwiony system nerwowyAtakowany bodźcami umysł, szybko się nudzi
Widzę siebie w profilach, które obserwujęRejestracja aktywności trwa
Dwudziestoczterogodzinna produktywnośćNapięcie narasta, zmienia formy
Boję się siebie na ekranach innych uczestnikówLajki mnie nie interesują, chyba że ich nie ma
Skupienia nieustające roszadyBędąc tu, jestem tam, umysł i ciało rozszczepione
Werbują mnie algorytmy, poddaję się treściNowe formy eseizmu, feminizmu, aktywizmu, eskapizmu
Mit zdrowego dystansuOgraniczenie albo opuszczenie
Manifesty chwilowej siły wynikające z kryzysuDomniemania intencji, nadinterpretacja treści
Wyczuwam zmęczenie nowym zakresem emocjonalnościKapitał użytkownika i potencjał profilu
Wykreowany autentyzmSelektywna uwaga ocenia przydatność informacji
Ujednolicenie doświadczeń, ograniczenie percepcjiZamknięta wspólnota wizualnych doświadczeń
Wygoda powtórzeń, bezpieczeństwo schematuEmocje udostępnione, szybka reakcja
Wiemy o sobie więcej, niż chcielibyśmy mieć wspólnego
User X próbuje wydostać się ze świata interfejsu. Zwraca uwagę na fizyczność, doświadcza ciałem i widzi więcej, niż może opublikować. Nic nie jest dla niego banalne, nie boi się prostych uczuć, przyziemnych spraw czy prozaicznych tematów. Narodził się z codzienności i zgodnie z realiami współczesnej rzeczywistości zaistnieje w sieci – wykorzystując jej wady i zalety, posłuży się nią, tworząc.
Raport z doświadczeń wyobrażonych i realnych użytkownika Projektu X zostanie zaprezentowany w przestrzeni instagramowego profilu @galeria_zacheta.
UI (ang. user interface) – przestrzeń, w której następuje interakcja człowieka z maszyną
UX (eng. user experience) – całość wrażeń jakich doznaje użytkownik podczas korzystania z produktu
Attention span – okres skoncentrowanej uwagi
Global Positioning System (GPS) – system nawigacji satelitarnej stworzony przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych, obejmujący swoim zasięgiem całą kulę ziemską.
Problematic social media use – tzw. problematyczne korzystanie z mediów społecznościowych lub nadużywanie mediów społecznościowych; zaburzenie oparte na uzależnieniu od mediów społecznościowych, diagnozowane podobnie jak uzależnienie od gier, internetu i innych mediów cyfrowych.
-
27.07 – 22.11.2019Projekt X
Projekt X to performatywna wystawa, która wykorzystuje potencjał luk przestrzennych i czasowych w pracy instytucji. Przez cztery miesiące w różnych przestrzeniach Zachęty odbędzie się kilkanaście performansów, dla których kluczowe jest budowanie zaangażowania widza.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta