Szkolenie dla nauczycieli towarzyszące wystawie „Wszystko widzę jako sztukę”
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wstęp wolny
Zapisy poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie WCIES
Szkolenie jest dedykowane nauczycielom wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej i świetlicy szkolnej z Warszawy.
Szkolenie towarzyszy wystawie Wszystko widzę jako sztukę prezentowanej do 3 czerwca 2018 r. w Zachęcie i przygotowanej z myślą o odbiorcy w wieku 0-10 lat. Wychodząc naprzeciw potrzebom młodych widzów, którzy najpełniej poznają świat nie tylko przez obserwację, ale też poprzez kreację, wystawa podzielona została na dwie strefy: muzealną i freestylowo twórczą. Centralna część to wybudowany w galerii wielki kubik z pracami artystów, wokół niego rozciąga się artystyczny plac zabaw z zadaniami dla dzieci, nawiązującymi do prezentowanych dzieł. Dzieła z kanonu polskiej sztuki współczesnej wybrano tak, aby działały na wyobraźnię i odwoływały się do przeżyć znanych każdemu dziecku.
Tytuł wystawy — Wszystko widzę jako sztukę — to słowa Julity Wójcik, autorki słynnej Tęczy z placu Zbawiciela. Próbujemy pokazać właśnie tę powszechność sztuki i jej różnorodność. Dzieci przekonają się, że mogą robić najróżniejsze rzeczy: obierać w galerii ziemniaki jak Julita Wójcik, wyszywać makatki jak Monika Drożyńska, naklejać na ścianach kolorowe taśmy jak Edward Krasiński, poświęcić życie malowaniu liczb jak Roman Opałka, rzucać kostkami do gry jak Ryszard Winiarski, malować swoje ciało na czarno jak Aneta Grzeszykowska. Traktujemy najmłodszych widzów poważnie — nie tłumaczymy, nie podpowiadamy, nie narzucamy, jak dzieła sztuki należy rozumieć, za to zachęcamy do myślenia i wyrażania własnych opinii. Opisy prac opowiadają o pomysłach artysty, nie tłumacząc, co miał na myśli i jak należy interpretować jego dzieła. Poprzez zabawę, warsztaty i spotkania z artystami chcemy przybliżyć dzieciom i ich opiekunom świat sztuki współczesnej.
Czy sztuka współczesna może zachwycić małe dziecko? Czy sztuką i w sztukę można się bawić? Chociaż sztuka współczesna może wydawać się onieśmielająca i za trudna, by pokazywać ją najmłodszym, jesteśmy pewni, że właśnie ci odbiorcy przyjmą ją bez zahamowań — przecież „każde dziecko jest artystą. Jedyny problem to pozostać artystą, kiedy się już dorośnie”, jak twierdził Pablo Picasso.
PROGRAM SZKOLENIA
11 maja 2018 (piątek)
- 18–19.30 — oprowadzanie po wystawie Wszystko widzę jako sztukę. Wystawa dla dzieci
prowadzenie: Agnieszka Szostakiewicz
Agnieszka Szostakiewicz — absolwentka historii sztuki, edukatorka z wieloletnim doświadczeniem w pracy z różnymi grupami odbiorców. Od dziesięciu lat współpracuje z Zachętą — Narodową Galerią Sztuki, gdzie prowadzi warsztaty oraz oprowadza po wystawach. Ma doświadczenie w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu. Dla Muzeum Sztuki Nowoczesnej przygotowała projekt Elementarz Sztuki Współczesnej. Prowadziła wykłady m.in. dla Uniwersytetu Dzieci oraz Staromiejskiego Uniwersytetu III Wieku. W 2010 roku przygotowała wystawę Leszno/Świerczewskiego/Solidarności w Instytucie Awangardy oraz w 2007 Targi Młodej Sztuki Most.
12 maja 2018 (sobota)
- 9–12 Warsztaty Jak uczyć przez sztukę? O łączeniu różnych przedmiotów i aktywności przez twórcze działania w procesie edukacji
prowadzenie: Małgorzata Minchberg
Spotkanie ma na celu przekazanie nauczycielom sposobów na korelację sztuki z innymi dziedzinami i przedmiotami. Pokażę jak aktywizować podczas pojedynczych zajęć z dziećmi wszystkie zmysły, które w trakcie procesu edukacji wzmacniają się wzajemnie (co jest szczególnie ważne na wczesnym poziomie edukacji, czyli w żłobkach, przedszkolach, klasach 0–3 szkoły podstawowej).
Jak nabywać różnych umiejętności i zdobywać wiedzę, a jednocześnie się dobrze bawić? Na przykładach dzieł dwóch artystów (jedna praca pokazywana na wystawie Wszystko widzę jako sztukę i jednego z kolekcji Zachęty) pokażę, jak połączyć twórczość artystyczną z innymi dziedzinami (muzyką, matematyką, geometrią, geografią, literaturą i historią) i to w logicznym następstwie wydarzeń. Zainspirowani działaniami nauczyciele sami będą tych połączeń poszukiwać. Każde z podejmowanych działań będzie aktywowane dzięki pomysłom grupy, która będzie miała swój satysfakcjonujący wkład w przebieg wydarzenia. W podsumowaniu porozmawiamy o nowych trendach w edukacji (STEAM, konektywizm) i o metodach, które odpowiadają na potrzeby dzisiejszych uczniów. Twórcza edukacja i nauka przez sztukę wypierają dziś akademickie sposoby nauczania, a w tym świetle znacząco zmienia się rola nauczyciela, co warto podkreślać.
Małgorzata Minchberg — artystka wizualna, edukatorka i animatorka kultury, stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie upowszechniania kultury, Laureatka I Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej. Doktorantka Akademii Pedagogiki Specjalnej na Wydziale Edukacji Medialnej (temat pracy: Interdyscyplinarna metoda edukacji przez sztukę). Autorka i współautorka licznych projektów artystyczno-edukacyjnych, zrealizowanych przy współpracy z różnymi instytucjami (Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Muzeum Narodowym w Warszawie, Zachętą — Narodową Galerią Sztuki, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Centrum Nauki Kopernik, Urzędem Miasta Warszawy, Centrum Edukacji Obywatelskiej). Edukuje do sztuki i przez sztukę. Z pasją zajmuje się pielęgnowaniem postaw twórczych ludzi niezależnie od wieku, wykształcenia czy zdolności. W swoich działaniach zestawia różne dyscypliny sztuki, dziedziny nauki, środowiska i pokolenia. Współpracuje z muzeami i galeriami warszawskimi jako edukator muzealny.
Informacje: Anna Zdzieborska (dział edukacji Zachęty), tel. 22 556 96 42,
Zajęcia odbywają się w Zachęcie — Narodowej Galerii Sztuki, pl. Małachowskiego 3,00-916 Warszawa, zbiórka w holu głównym
Organizatorzy: Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń i Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki
zacheta.art.pl
wcies.edu.pl
-
10.03 – 03.06.2018Wszystko widzę jako sztukę.Wystawa dla dzieci
Czy sztuka współczesna może zachwycić małe dziecko? Czy sztuką i w sztukę można się bawić? Chociaż sztuka współczesna może wydawać się onieśmielająca i za trudna, by pokazywać ją najmłodszym, jesteśmy pewni, że właśnie ci odbiorcy przyjmą ją bez zahamowań — przecież „każde dziecko jest artystą. Jedyny problem to pozostać artystą, kiedy się już dorośnie”, jak twierdził Pablo Picasso.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta