Stawanie się kobietą w historii. Maria Lassnig i artystki
Sympozjum
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wstęp wolny
Jednodniowe sympozjum poświęcone twórczości Marii Lassnig w kontekście autobiografizmu, kobiecego pisania i opowiadania własnej historii za pomocą środków wizualnych. Prezentacje zaproszonych badaczek oraz wspólna dyskusja wraz z udziałem artystek z Polski dotyczyć będzie malarstwa kobiecego jako przestrzeni negocjacji kwestii tożsamościowych i politycznych oraz cielesności wdzianej z perspektywy historii i traumy, ale także rozkoszy.
14 października (sobota)
12–14
wprowadzenie;
trzy indywidualne wystąpienia:
Joanne Morra (Londyn)
Kalina Kupczyńska (Łódź)
Katarzyna Bojarska (Warszawa)
14–14.45
przerwa kawowa
14.45–16.30
rozmowa z udziałem artystek Anny Baumgart, Poli Dwurnik i Honoraty Martin
moderowana przez Magdę Szcześniak
Koncepcja i prowadzenie: dr Katarzyna Bojarska, Widok. Fundacja Kultury Wizualnej www.pismowidok.org / Instytut Badań Literackich PAN
Tłumaczenie symultaniczne.
Biogramy:
Anna Baumgart — artystka sztuk wizualnych. Tworzy prace wideo, rzeźby, instalacje, fotografie, jest autorką performansów. Studiowała na Wydziale Rzeźby PWSSP w Gdańsku. Jej prace znajdują się w prestiżowych kolekcjach sztuki, m.in. w Zachęcie. Twórczość Anny Baumgart zaliczana jest do nurtów sztuki krytycznej i sztuki feministycznej.
dr Katarzyna Bojarska — adiunkt w Instytucie Badań Literackich PAN, w Zespole do Badań nad Literaturą i Kulturą Późnej Nowoczesności, członkini Uniwersytetu Muri im. Franza Kafki. Autorka tekstów i przekładów zainteresowana relacjami sztuki, literatury, historii i psychoanalizy. Tłumaczka m.in. książki Michaela Rothberga Pamięć wielokierunkowa. Pamiętanie Zagłady w epoce dekolonizacji. Autorka książki Wydarzenia po Wydarzeniu: Białoszewski — Richter — Spiegelman (Warszawa 2012). W latach 2011–2014 w zespole redakcyjnym „Tekstów Drugich”.
Pola Dwurnik — artystka wizualna, uprawia malarstwo olejne, różne formy rysunku, kolaż z fragmentów znaczków pocztowych i sztukę poczty. Uczyła się malarstwa i rysunku w pracowniach Edwarda Dwurnika i Teresy Gierzyńskiej. Studiowała historię sztuki. Prowadzi także działalność wydawniczą (self-publishing), redaktorską oraz pisze i wykonuje piosenki.
dr Kalina Kupczyńska — adiutant w Zakladzie Mediow Niemieckojezycznych i Kultury Austriackiej na Uniwersytecie Łódzkim. Stypendystka DAAD, Fundacji Humboldta oraz programu im. Franza Werfla. Autorka książki „Vergeblicher Versuch das Fliegen zu erlernen“. Manifeste des Wiener Aktionismus (Würzburg 2012), licznych publikacji na temat niemieckiej i austriackiej awangardy, intermedialności we współczesnej literaturze niemieckojęzycznej oraz literatury eksperymentalnej i graficznej. Pisze habilitacje na temat autobiografii w komiksie.
Honorata Martin — malarka, performerka, artystka multimedialna. W latach 2004–2009 studiowała na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W roku 2017 bierze udział w wystawie konkursowej Spojrzenia w Zachęcie.
dr Joanne Morra — wykładowczyni na uniwersytecie Central Saint Martins w Londynie. Doktorat obroniła na Uniwersytecie w Leeds na Wydziale Historii i Teorii Sztuki, tam zdobyła także tytuł magisterski (Feminizm i kultura wizualna) oraz na Uniwersytecie w Toronto (historia sztuki), gdzie również ukończyła studia licencjackie z wyróżnieniem. Obecnie pracuje nad kilkoma projektami, w tym nad książką Inside the Freud Museums: History, Memory and Site-Responsive Art, poświęconą muzeom Freuda w Wiedniu i w Londynie. Bierze udział w projekcie badawczym Intimacy Unguarded: Autobiography, Biography, Memoir zajmującym się kwestiami autobiografii w sztuce współczesnej. Jest założycielką i redaktorką “Editor of Journal of Visual Culture”, założycielką i członkinią rady International Association of Visual Culture, jak również Visual Culture Studies in Europe Network.
dr Magda Szcześniak — kulturoznawczyni, pracuje w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka książki Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji (Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2016). Bada polską transformację po 1989 roku, ze szczególnym uwzględnieniem przemian kultury wizualnej i sfery publicznej. Publikowała m.in. w „Tekstach Drugich”, „Kontekstach”, „Dialogu”, „Krytyce Politycznej”, „Kwartalniku Filmowym”, „Kulturze Współczesnej” oraz w tomach zbiorowych. Stypendystka Narodowego Centrum Nauki i Fundacji Fulbrighta. Redaktorka pisma „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” (pismowidok.org).
współorganizator: Austriackie Forum Kultury w Warszawie
-
15.07 – 15.10.2017Maria Lassnig
Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki prezentuje pierwszą w Polsce retrospektywę austriackiej artystki Marii Lassnig (1919–2014), jednej z najbardziej oryginalnych malarek XX wieku. Wystawa obejmuje kilkadziesiąt wielkoformatowych obrazów odzwierciedlających jej wieloletnią fascynację ludzkim ciałem i autoportretem. Prezentuje przekrój całej twórczości malarki.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta