Sprzyjająca architektura: queerowa przyszłość i ekonomia życia
wykład Tima Watermana
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wejście w cenie biletu, zapisy przez formularz na dole strony
07
Spotkanie w języku angielskim z tłumaczeniem symultanicznym na język polski.
W eseju Sarah Ensor Spinster Ecology: Rachel Carson, Sarah Orne Jewett, and Nonreproductive Futurity (2012) dobroduszna postać starej panny stanowi model „queerowej praktyki ekokrytycznej” i „opieki, który pozwala na utrzymanie dystansu, nieokreśloności i powściągliwości oraz przekształca kłopotliwą koncepcję »wystarczalności« z karcącego ograniczenia w cicho afirmatywny stan”. W czasie wykładu zbadane zostanie, w jaki sposób modele opieki obejmujące krytyczny (lub queerowy ekokrytyczny) dystans mogą zakreślić inne ramy myślenia o sztuce i projektowaniu, oparte na idei ekonomii życia i napędu życiowego, na różnych przykładach: od nowego miasta Harlow w Essex z lat 50. po ważny film Jacques’a Tatiego Mój wujaszek. Obrazy ciała pojawiają się w tym wykładzie w sposób nawiązujący do twórczej praktyki Prinz Gholam.
W późniejszym terminie udostępnione zostanie nagranie audio oraz skrypt w języku polskim.
Prowadzenie: Ewa Majewska
Tim Waterman – profesor teorii krajobrazu i dyrektor ds. współpracy międzyprogramowej w Bartlett School of Architecture w University College London. Jego badania dotyczą wyobrażeń moralnych, politycznych, społecznych, ekologicznych, radykalnych i utopijnych i stanowią podstawę do eksploracji problemu władzy i demokracji oraz kształtowania przez nie przestrzeni publicznej i życia publicznego; smaku, manier, wierzeń i rytuałów, a także zwyczajów żywieniowych w życiu społecznym i obywatelskim czy krajobrazie. Autor książki The Landscape of Utopia: Writings on Everyday Life, Taste, Democracy, and Design, redaktor Landscape Citizenships (wraz z Edem Wallem i Jane Wolff), Landscape and Agency: Critical Essays (wraz z Edem Wallem) oraz Routledge Handbook of Landscape and Food (wraz z Joshuą Zeunertem).
Ewa Majewska – feministyczna filozofka i kulturoznawczyni, kierowniczka projektu Publiczni wbrew woli. Wytwarzanie podmiotu w archiwach akcji „Hiacynt", profesorka Uniwersytetu SWPS w Warszawie.
-
07.09 – 03.11.2024Prinz Gholam
Prinz Gholam to nazwiska dwóch artystów: Wolfganga Prinza i Michela Gholama, działających w duecie od 2001 roku. Pochodzą z różnych kultur — niemieckiej (Prinz) i libańskiej (Gholam) — nie są jednak przywiązani do kontekstu narodowego. W swoich pracach i działaniach wykorzystują swobodnie — w poczuciu wolności — wielokulturowe wątki z różnych przestrzeni i czasów. Od początku wspólnej praktyki posługują się performansem, choreografią realizowaną w obecności widzów lub dokamerowo — w postaci fotografii i zapisu filmowego utrwalającego efemeryczne zdarzenia. Tworzą unikatowe, wielkoformatowe rysunki, małe obiekty rzeźbiarskie z kamieni oraz charakterystyczne maski, do których powstania przyczyniła się pandemia 2020 roku.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta