Show me the money! Ekranowe obrazy bogactwa i pieniędzy
Wykład Kai Klimek
Zachęta | sala kinowa (wejście od ul. Burschego, schodkami w górę)
wstęp wolny
„Chciwość jest dobra”. „Odpowiednia ilość tego szajsu uczyni cię niezwyciężonym, zdolnym podbić świat i pozbyć się wrogów”. „Jeśli jesteś w czymś dobry, nie rób tego za darmo”. „W tym kraju najpierw musisz zdobyć pieniądze. Kiedy je już masz, zdobędziesz władzę. A kiedy będziesz miał władzę, zdobędziesz kobiety”.
Proste? Gdy mowa o sprawach materialnych, postaci z filmów, szczególnie tych hollywoodzkich, oferują lepsze i bardziej chwytliwe wskazówki niż niejeden trener rozwoju osobistego. Ale czy — parafrazując wstęp do wiekopomnej pracy Etyka protestancka a duch kapitalizmu M. Webera — mogą jednocześnie dobrze jeść i spokojnie spać? Duch kapitalizmu przyjmuje rozmaite wcielenia, a jego materialny wyraz w postaci złotych monet, stosów banknotów czy worków nimi wypchanych to i zbawienie, i przekleństwo, i jeszcze parę innych rzeczy. Jakich? Przyjrzyjmy się pieniądzom, bo w nich kryje się odpowiedź.
Kaja Klimek — pochodzi z Tarnowskich Gór na Śląsku. Na Uniwersytecie Jagiellońskim przygotowuje pracę doktorską na temat zjawiska remiksu w kulturze popularnej. Tłumaczy filmy, czasem pisze o nich (kiedyś m.in. w „Filmie”, dziś dla Dwutygodnik.com, Filmweb.pl) i nieustannie o nich dyskutuje — również z dzieciakami w ramach programów edukacji filmowej NHEF, PISF i Filmoteki Szkolnej. Na Festiwalu Short Waves w Poznaniu zajmuje się polskim krótkim metrażem. Prowadziła Weekendowy Magazyn Filmowy w TVP, a obecnie prowadzi Hashtag Warsztat — YouTube'owego vloga poświęconego popkulturze i filmom.
-
27.08 – 23.10.2016Bogactwo
Wystawa jest próbą prześledzenia wizualnych reprezentacji bogactwa od lat 90, czasów transformacji i zachłyśnięcia się wizją szybkiego wzbogacenia się, przez rozczarowanie i upadek neoliberalnych idei do dziś. Dziś, kiedy bogactwo niejednokrotnie okazuje się fantazją, iluzją czy złudzeniem - „bieda jako nowe bogactwo” stało się hasłem i doświadczeniem generacyjnym, w którym ironia pozwala oswajać tęsknoty i lęki, ale jest też narzędziem do kwestionowania rzeczywistości.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta