Pożegnanie jesieni
Pokaz filmu towarzyszący wystawie „Zmiana ustawienia”

Zachęta | sala kinowa (wejście od ul. Burschego, schodkami w górę)
wstęp wolny, wejściówki do odbioru od godz. 17.30

Program filmowy towarzyszący wystawie Zmiana ustawienia został zainspirowany tematem ekspozycji, która pokazuje historię polskiej scenografii w kontekście zmieniającego się myślenia o przestrzeni — teatralnej i społecznej. Film, jako medium często czerpiące z literatury i teatru, posługuje się innymi środkami do budowy przestrzeni. To nie tylko scenografia i kostium, lecz również kadr, praca kamery oraz montaż. W programie pokażemy filmy pięciu polskich twórców — dziś już klasyków kina (ale też teatru) — zachęcając widzów do spojrzenia na nie również pod kątem formy filmowej i jej autorskiego charakteru.   

Pożegnanie jesieni, reż. Mariusz Treliński, Polska, 1990, 98 min

Młody pisarz Atanazy Bazakbal jest zafascynowany piękną Helą Bertz, która romansuje z księciem Prepudrechem. Mimo prowadzonej między Bazakbalem i Helą erotycznej gry, pisarz zaręcza się z polską szlachcianką Zofią Osłabędzką. Dekadencki świat bohaterów stoi jednak w obliczu zagłady, gdy do pałacu Bertzów zbliżają się zbrojne oddziały komunistów.

Proza Stanisława Ignacego Witkiewicza nie jest łatwa do adaptacji filmowej. W historii polskiego kina tylko dwukrotnie sięgnięto do powieści autora Szewców — w 1990 Pożegnanie jesieni przeniósł na ekran Mariusz Treliński, zaś w 2003 z Nienasyceniem próbował zmierzyć się Wiktor Grodecki. Artystycznie obronił się tylko Treliński, którego film nie tylko idealnie oddaje klimat twórczości Witkacego, ale też doskonale wpisuje się w stylistykę kina postmodernistycznego (co na przełomie lat 80. i 90. było w Polsce ewenementem). Dekadenckie, katastroficzne, przerysowane Pożegnanie jesieni jest opowieścią zarówno o końcu pewnego świata, jak i o lęku przed utratą wolności oraz totalitaryzmami. Ten lęk był stale obecny w twórczości Witkacego, a Treliński po mistrzowsku uchwycił to na ekranie — również w historycznym momencie, kiedy kończył się komunizm w Polsce. Za swój kinowy debiut reżyser otrzymał Nagrodę im. Andrzeja Munka.

Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 19.10.2019 – 19.01.2020
    Zmiana ustawienia
    Polska scenografia teatralna i społeczna XX i XXI wieku

    Przeglądowa wystawa poświęconą scenografii teatralnej według autoskiej wizji Roberta Rumasa — cenionego artysty wizualnego i scenografa. Kurator wraz z zespołem współpracowników prowadzi widzów przez 100 lat historii, budując narrację wystawy w oparciu o układ problemowo-tematyczny oraz tworząc odniesienia kontekstualne do wcześniejszych i późniejszych zjawisk.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • 18.01 (SOB) 12:30
    Barwne kukiełki i marionetki
    Warsztaty z cyklu „Co robi artyst(k)a?” dla rodzin z dziećmi w spektrum autyzmu
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 19.01 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 14:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 21.01 – 28.01.2025
    Historie potencjalne
    Seminarium
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 21.01 (WT) 19:00
    Bojarska – Ratajczak – Wielgosz: Dyskusja o „Brutalizmie” Achille'a Mbembego
    Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
  • 23.01 (CZW) 18:00
    Kryzys humanitarny jako stan permanentny
    Dyskusja
    Zachęta | sala kinowa (wejście przez wystawę)Zachęta | sala kinowa (wejście przez wystawę)
  • 24.01 (PT) 12:15
    Patrzeć/Zobaczyć
    Oprowadzanie dla dorosłych 60+ po wystawie „Historie potencjalne”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 27.01 – 30.01.2025
    Bunt Głuchych. Odnowa
    Zachęta | hol głównyZachęta | hol główny
  • 01.02 – 02.02.2025
    Potential History Symposium
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta