Patrzeć/Zobaczyć
Oprowadzanie dla dorosłych 60+ po wystawie Ignacy Czwartos. Malarz klęczał jak malował
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wstęp wolny
zapisy: poprzez formularz zgłoszeniowy
pomoc: informacja@zacheta.art.pl, tel. 22 556 96 51
uwaga: obowiązuje ograniczona liczba miejsc
czas trwania: ok. 2-3 godzin
Malarstwo to dyscyplina sztuki, w której konkurencja jest szczególnie duża. Niełatwo jest wypracować swój własny, niepowtarzalny i rozpoznawalny styl, idiom malarski. Jeszcze trudniej powiedzieć w swoim malarstwie coś rzeczywiście istotnego. Ignacemu Czwartosowi udało się i jedno, i drugie.
Specyficzna kolorystyka jego malarstwa, na którą składa się ściszony rejestr beżów, wielowymiarowych bieli i stonowanych błękitów uzupełniony „błotnistą” zielenią i złamaną czerwienią współgra z rygoryzmem formalnym, przejawiającym się w operowaniu szeroką i jednostajną, niekiedy tylko delikatnie zróżnicowaną płaszczyzną urozmaiconą oszczędnie rozlokowanymi geometrycznymi bądź figuralnymi elementami — wszystko to sprawia, że patrząc na dany obraz, możemy od razu odgadnąć jego autora.
Spotkanie składać się będzie z dwóch części: oprowadzania Marii Kosińskiej po wystawie Ignacy Czwartos - Malarz klęczał jak malował oraz części wykładowej prowadzonej wyjątkowo również przez Marię Kosińską.
Maria Kosińska — historyczka sztuki, edukatorka. Od 2008 roku wraz z Barbarą Dąbrowską prowadzi cykl spotkań o sztuce współczesnej Patrzeć/zobaczyć.
-
24.02 – 28.05.2023Ignacy CzwartosMalarz klęczał, jak malował
Rozpoznawalną cechą sztuki Ignacego Czwartosa jest zarówno jej unikalna forma, jak i to rozpięcie pomiędzy życiem a śmiercią, jak w popularnym w sztuce dawnej motywie tańca śmierci. Dochodzi ono do głosu w najbardziej przejmującym, ale też wzbudzającym największe emocje wśród krytyków i widzów (czyż sztuka nie powinna wzbudzać emocji?) cyklu poświęconym tzw. żołnierzom wyklętym, uczestnikom zbrojnego, antykomunistycznego podziemia. Czwartos wskrzesza postaci tragicznych bojowników, każąc im czuwać na warcie w wieczystej adoracji, innym razem ukazuje kruchość ich ciał skatowanych przez ubeckich oprawców i rozczłonkowanych niczym martwe ryby z obrazów Andrzeja Wróblewskiego.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta