Nuklearna Gaja. Medialne archiwa planetarnej przemocy

Zachęta | sala kinowa – wejście od strony kasy biletowej
wstęp wolny

12

Agnieszka Jelewska, Michał Krawczak
Humanities /Art /Technology Research Center
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

 

Żyjemy na planecie, której nie możemy już nazywać po prostu Ziemią. Przemiany, których byliśmy i wciąż jesteśmy świadkami w związku z rozwojem nauki i technologii nuklearnej, przyspieszenie polityk państwowych współzależnych od energii i procedur wojskowych, skłaniają nas do prowokacyjnego twierdzenia, że pod wieloma względami Ziemi już nie ma, jej miejsce zajmuje projekt zwany przez nas Nuklearną Gają. Jego bezpośrednia historia zaczyna się na skrzyżowaniu odkryć związanych z rozszczepieniem atomu i technologiami umożliwiającymi opanowanie energii z tego procesu. Nuklearna Gaja jest konsekwencją splotu decyzji politycznych, wojskowych, ekonomicznych i naukowych podjętych jeszcze w latach czterdziestych XX wieku, związanych z planowanym rozwojem nowych technologii militarnych. Spoglądając szerzej, Nuklearna Gaja ma również swoje korzenie kolonialne, najwyraźniej ujawniające się w ramach kapitalizmu wydobywczego wdrażającego dyrektywy reżimu nuklearnego. W ostatnim czasie jednak weszliśmy w kolejną fazę rozwoju projektu Nuklearnej Gai, erę „nuklearnego renesansu”, którego jedną ze strategii jest stosowany przez Rosję wobec Ukrainy nuklearny terroryzm. W ramach tych strategii elektrownie jądrowe, mające być symbolem pokojowego atomu, stają się proxy-bombami.

W czasie wykładu omówimy wyżej wspomniane procesy i koncepcje naukowe zestawiając je z nowymi praktykami medialnymi (artystycznymi, naukowymi i aktywistycznymi) dokumentującymi nuklearną przemoc wobec ludzi i środowiska, a także starającymi się odzyskiwać pamięć i kształtować społeczną wiedzę o wydarzeniach nuklearnych z odległej i bliższej przeszłości.

Materiały, które będą omawiane w czasie wykładu pochodzą z książki Nuclear Gaia. Media Archives of Planetary Harm autorstwa Agnieszki Jelewskiej i Michała Krawczaka, która zostanie opublikowana w Intellect Books w 2025 roku.


Agnieszka Jelewska — dr hab., profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, współzałożycielka Humanities /Art /Technology Research Center. Badaczka, teoretyczka mediów, kuratorka projektów art&science. Bada przede wszystkim transdyscyplinarne relacje pomiędzy nauką, sztuką, kulturą i technologią w XX i XXI wieku, ich wymiar społeczny i polityczny. Autorka książek m.in. Sensorium. Eseje o sztuce i technologii (2013), Ekotopie. Ekspansja technokultury (2013), Nuclear Gaia. Media Archives of Planetary Harm (z M. Krawczakiem, 2025), Aesthetics of Radical Truth. Collaborative Media Practices Against Violence (z M. Krawczakiem, 2025), redaktorka książek Sztuka i technologia w Polsce. Od cyberkomunizmu do kultury makerów (2014), Postcollectivity. Situated Knowledge and Practice (z M. Krawczakiem, J. Reidem, 2024).

Michał Krawczak — doktor nauk humanistycznych, adiunkt Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, współzałożyciel Humanities /Art /Technology Research Center. Zajmuje się krytycznymi teoriami mediów, sztuką medialną i formami przemocy medialnej będącej efektem kryzysu ekologicznego. Autor książek Ikona. Eseje o sztuce Mariny Abramović (2019), Nuclear Gaia. Media Archives of Planetary Harm (z A. Jelewską, 2025), Aesthetics of Radical Truth. Collaborative Media Practices Against Violence (z A. Jelewską, 2025). Redaktor książek Post-technological Experiences. Art-Science-Culture (2020), Postcollectivity. Situated Knowledge and Practice (z A. Jelewską, J. Reidem).

Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 15.03 – 26.05.2024
    Zza gór się słońce wznosi blade

    Zachęca i wymaga, abyśmy myśleli o powiązaniach z nie-ludzkimi i pozaludzkimi bytami: począwszy od złóż metali i promieniowania, po drożdże, małże czy powietrze. Nie uprzywilejowuje człowieka. Nie pozwala się romantyzować ani fetyszyzować, ujarzmiać ani uprzedmiotawiać. Mroczna ekologia — koncept rozwinięty przez Timothy’ego Mortona — podkreśla tajemniczość i złożoność ekologicznych problemów, które często pozostają poza zasięgiem naszej (ludzkiej) świadomości. To filozoficzne narzędzie, które pozwala przyjrzeć się relacjom siebie ze światem — ulegającym coraz większym, szybszym i trudniejszym do zrozumienia zmianom. Umożliwia odnalezienie się w mroku — w spektrum dziwnych i niezrozumiałych transformacji przejawiających się w wydarzeniach o różnej skali: od całej planety do pojedynczych ludzkich ciał.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • 10.11 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 14:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 10.11 (ND) 19:00
    POV: masz 12 lat i prze****ne
    CZYTANIE PERFORMATYWNE
    Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
  • Alt: zdjęcie z wystawy; bliski kadr na fragment podwieszonej instalacji na cieniutkich sznurkach trzymających kolorowe makiety przedstawiające ludzi.
    13.11 (ŚR) 17:00
    Zachęta miga!
    Warsztaty na wystawie „Historie potencjalne” w polskim języku migowym
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 16.11 – 17.11.2024
    Bazarch
    Książki o architekturze, mieście i tak dalej
    Teatr Komuna WarszawaTeatr Komuna Warszawa
  • 22.11 – 24.11.2024
    Sztuka Edukacji. O cyfrowym doświadczaniu kultury
    Konferencja dla osób edukatorskich
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 22.11 (PT) 12:15
    Patrzeć/Zobaczyć
    Oprowadzanie dla dorosłych 60+ po wystawie Paradżanow. Chcę minąć swój cień
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta