Kocia kołyska
Warsztaty rodzinne
Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)
wstęp w cenie biletu na wystawy
Zapraszamy dzieci w wieku 7–10 lat na warsztaty z artystką Olivią Plander, wykorzystujące zabawę ze sznurkiem, w języku angielskim nazywaną „cat’s cradle”. Figury ze sznurka powstają poprzez zaplatanie i przekładanie pętli na dłoniach w celu uzyskania skomplikowanych wzorów, które mają przedstawiać znane przedmioty jak kołyska, tory kolejowe czy kapelusz. Tego rodzaju zabawy pojawiają się w większości kultur na całym świecie, jako zajęcie dla dorosłych i dla dzieci. Na warsztatach dzieci będą miały okazję poznać gry sznurkowe, podzielić się tymi, które już znają, i wspólnie wymyślić nowe. Stworzone ze sznurka kształty posłużą do wymyślenia historii opartych na własnych skojarzeniach i doświadczeniach. Historie te zostaną zilustrowane przez dzieci.
Olivia Plender — brytyjska artystka mieszkająca w Szwecji. W swojej pracy bada wiele alternatywnych modeli pedagogicznych, które pojawiły się w epoce przemysłowej i postindustrialnej. W ramach warsztatów, performansów, komiksów, instalacji i wideo współpracuje zarówno z dorosłymi, jak i z dziećmi. Swoje prace prezentowała na międzynarodowych wystawach m.in. The School of Creators, Centre Pompidou, Metz (2022); 59th October Salon, Belgrade Biennale (2022); The TV Trampoline, Kalmar Konstmuseum & Bildmuseet, Umeå (2022); 34th Bienal de São Paulo (2021); Göteborg International Biennial (2017); BAHAR, Off-Site Project, Sharjah Biennial 13, Istambuł (2017); Taipei Biennial (2010); Manifesta 8, Murcea (2010); Altermodern: Tate Triennial, Tate Britain, Londyn (2009); The Greenroom, Hessel Museum of Art, CCS Bard, Nowy Jork (2008); Romantic Detachment, MoMA PS1, Nowy Jork (2004).
-
31.03 – 18.06.2023Drugiej wiosny nie będzie…Dzieci i sztuka w XX i XXI wieku
Czy my, dorośli, potrafimy podjąć to wyzwanie, szczególnie wobec problemów, z jakimi mierzą się dziś dzieci i młodzież: przemocą doznawaną na co dzień, doświadczeniem pandemii, wojny i uchodźstwa? Co możemy zrobić, żeby wpłynąć na poprawę kondycji psychicznej dzieci i młodzieży i sprawić, by ich głos był słyszalny? Jaką rolę w budowaniu podmiotowości dziecka, przywracaniu poczucia wartości może pełnić sztuka i jakich narzędzi dostarczają nam artyści?
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta