E jak Eksperyment. Wykład dr. Piotra Schollenbergera z cyklu „Filozoficzne abecadło sztuki współczesnej”

Zachęta | sala kinowa (wejście od ul. Burschego, schodkami w górę)
wstęp wolny

Eksperyment (łacińskie experimentum) może stanowić źródło wiedzy, którą czerpiemy z doświadczenia (łacińskie experientia). Współcześnie najczęściej kojarzony jest z procedurami badawczymi nauk przyrodniczych. Na czym jednak polega eksperyment artystyczny? Czy eksperymentowanie w sztuce jest tym samym, co przeprowadzanie eksperymentów naukowych? Warto przypomnieć, że po łacinie experientia oznacza wiedzę zdobywaną w wyniku ponawianych prób (ex – z; peritus – sprawdzony/próbowany) i posiada ten sam rdzeń, co łacińskie periculum oznaczające ryzyko/zagrożenie/niebezpieczeństwo. Przeprowadzać eksperyment to zatem wystawiać się na ryzyko – na to, co nieprzewidziane i potencjalnie niebezpieczne. Eksperymentować to wypróbowywać nowe działania, metody, techniki nie wiedząc dokładnie, dokąd nas to zaprowadzi.

Tak rozumiany eksperyment artystyczny wiąże się ściśle z awangardowymi poszukiwaniami nowości i z próbą udzielenia odpowiedzi na pytanie o możliwości tkwiące w materii i w świecie. Według francuskiego filozofa Jeana-Françoisa Lyotarda eksperymentowanie jest badaniem możliwości „odczuwania i wyrażania, poszerzając w ten sposób dziedzinę odczuwanego i odczuwającego, wyrażalnego i wyrażającego”.  Eksperyment artystyczny zmierza więc do poszerzenia obszaru naszego odczuwania. Ale też zawsze wiąże się z ryzykiem i niebezpieczeństwem. Eksperymentować to pozbawiać się albo odrzucać to, co znane w imię tego co nieznane. Tylko, gdy ma się odwagę wystawić na takie niebezpieczeństwo, można stworzyć dzieło sztuki. Ryzyko, przypadek i badanie zasięgu możliwości stanowić będą dla nas punkty odniesienia do namysłu nad istotą artystycznych eksperymentów.

Filozoficzne abecadło sztuki współczesnej to zajęcia poświęcone omówieniu najważniejszych pojęć związanych ze sztuką współczesną — jej historią i zagadnieniami teoretycznymi — na modłę filozoficznego „abecadła”. Jednak nie po to, by nadmiernie upraszczać pewne problemy, lecz by krytycznie im się przyjrzeć i obronić teorię sztuki współczesnej przed zarzutem „bzdurności”, niezrozumiałości czy jałowości. Nie wydaje się bowiem, aby rację miał Barnett Newman, kiedy stwierdził, że estetyka ma się tak do malarstwa, jak ornitologia do ptaków. Przyjęta przez nas formuła, owocująca celowo arbitralnym wyborem problematyki, pozwoli nam skupić się na analizie poszczególnych pojęć, zadać pytania o ich użyteczność, zakres ich stosowalności oraz na przykładach zbadać, jak pozwalają one uchwycić pewne aspekty współczesnej praktyki artystycznej i doświadczenia sztuki. Dodatkowo postaramy się pokazać, że niektóre współczesne problemy mają charakter ponadhistoryczny i jako takie definiują w znacznej mierze fenomen sztuki.

Każde ze spotkań poświęcone będzie odrębnemu zagadnieniu. Ich układ — jak przystało na abecadło — będzie alfabetyczny:

  • Interpretacja — 06.12, godz. 17
  • Kurator — 20.12, godz. 17
  • Malarstwo — 17.01, godz. 17
  • Odbiorca — 21.02, godz. 17
  • Post- — 28.02, godz. 17
  • Szok — 07.03, godz. 17
  • Transgresja — 21.03, godz. 17
  • Treść — 11.04, godz. 17
  • Utopia — 25.04, godz. 17
  • Wyobraźnia — 09.05, godz. 17
  • Zabawa — 23.05, godz. 17

Prowadzenie cyklu: dr Monika Murawska, dr hab. Mateusz Salwa, dr Piotr Schollenberger (Instytut Filozofii UW)

 

Powiązane materiały
  • mediateka / audio
    E jak Eksperyment
    Wykład z cyklu „Filozoficzne abecadło sztuki współczesnej”
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • zbliżenie na dłonie myjące czereśnie
    13.07 (ND) 12:00
    Jedzenie / Pamięć. Przechowywanie
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • zdjęcie, osoba w przestrzeni wystawy
    13.07 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 14:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • neonowo podświetlone pomieszczenie, ludzka sylwetka w tle
    13.07 (ND) 12:30
    Robimy największe dzieło sztuki na świecie!
    Warsztaty rodzinne (12:30 i 15:00)
    Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)
  • zdjęcie ludzie trzymający w górze patyki z wstążkami
    15.07 (WT) 12:30
    Zachęta dzieci! Otwarte warsztaty dla dzieci w wieku 7-13 lat
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 15.07 (WT) 17:30
    Wosk i pigment
    Warsztaty malarskie z enkaustyki dla dorosłych
    Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)
  • 16.07 (ŚR) 18:00
    Se(a)ns sztuki
    Pokaz filmu „Wielkie piękno”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • tłum ludzi zgromadzonych na schodach zachęty
    17.07 (CZW) 12:15
    Czwartkowe oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 17:30)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 18.07 (PT) 12:30
    Tworzymy błękitne zielniki
    Warsztaty z cyjanotypii dla dzieci wieku 7-13 lat
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 18.07 (PT) 18:00
    Autorskie oprowadzanie Alicji Kubickiej po wystawie „Pępek świata”
    Miejsce Projektów ZachętyMPZ
  • zdjęcie w przestrzeni wystawy, rozmazana postać pochylająca się nad instalacją
    19.07 (SOB) 14:15
    Saturday ArtWalk
    Guided tour in English
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • zdjęcie, osoba w przestrzeni wystawy
    19.07 (SOB) 16:00
    Екскурсія українською мовою
    Oprowadzanie w języku ukraińskim
    Захента — Національна галерея мистецтв.Захента — Національна галерея мистецтв.
  • 20.07 (ND) 20:00
    Sonic Horizon: struktura współbrzmienia // Hanna svirska
    Plac Małachowskiego (przed Zachętą)Plac Małachowskiego