Druga skóra. Wayang, maska i tradycyjny taniec na Jawie. Spotkanie na wystawie „Upadek. Grawitacja”

Miejsce Projektów Zachęty
wstęp wolny

Jawajski teatr cieni wayang kulit ma ponad tysiącletnią historię i jest sztuką łączącą elementy teatru, literatury, muzyki, sztuk wizualnych, dawnych i współczesnych wierzeń oraz filozofii. Nie mógłby istnieć bez reprezentujących postać ludzką lalek, charakteryzujących się zaburzonymi proporcjami. Odgrywają one historie zaczerpnięte z indyjskich eposów Mahabharaty i Ramajany oraz z lokalnych podań i mitów. Jedną z nich jest opowieść o dziejach Panjiego Asmarabanguna, legendarnego księcia pochodzącego ze wschodniej Jawy, i jego miłości do Candry Kirany. Ich losy stały się również inspiracją dla tradycyjnych tańców jawajskich i podstawą repertuaru teatru wayang topeng, będącego jedną z najstarszych form teatru aktorskiego na Jawie. W spektaklach aktor grający Panjiego nosi gładką białą, złotą lub zieloną maskę (topeng). Przysłaniające twarz maski były wzorowane na lalkach wayang kulit i podobnie jak one — za sprawą kształtu oczu, nosa i ust, użytych kolorów i zdobień — miały za zadanie przekazać widzom informację o charakterze danej postaci. Taniec i sposób poruszania się aktorów na scenie imitował sposób animowania lalek, stworzonych na wzór człowieka i naśladujących jego ruchy. Wayang, maski, taniec i ruch to zagadnienia, które będą bazą do rozmowy o wystawie Marty Węglińskiej.

Podczas spotkania artystka rozmawiać będzie z Marianną Lis.

Marianna Lis jest absolwentką Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, gdzie obecnie wykłada. Jako stypendystka programu Darmasiswa rządu Republiki Indonezji studiowała tradycyjny teatr cieni wayang kulit w Instytucie Sztuki Indonezyjskiej (Institut Seni Indonesia) w Surakarcie. Prowadziła także badania terenowe w Yogyakarcie i Surakarcie, poświęcone współczesnemu wayangowi oraz sztukom wizualnym i widowiskowym Jawy. Publikuje artykuły w specjalistycznych czasopismach naukowych oraz w książkach poświęconych Indonezji. Zajmuje się popularyzacją wiedzy o współczesnym teatrze i sztukach wizualnych Indonezji. Jest członkinią Warsaw Gamelan Group, a także dalangiem wayang kulit. W 2017 roku w Instytucie Sztuki PAN obroniła doktorat Elementy tradycji i obszary poszukiwań we współczesnym wayangu Jawy Środkowej.

Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 28.07 – 23.09.2018
    Marta Węglińska
    Upadek. Grawitacja

    Wystawę Upadek. Grawitacja prezentowaną w Miejscu Projektów Zachęty poprzedziły pobyty artystki w Indonezji, które umożliwiły jej głębsze poznanie lokalnych historycznych, przyrodniczych i kulturalnych kontekstów. Z inspiracji tych powstał film, instalacja, rysunki, batikowe malarstwo, rzeźby i fotografie. Wszystkie opowiadają historie o nieuchronności upadku/schyłku, zmienności świata i życia w czasie, utracie równowagi, czy o zawodności widzenia.

    Miejsce Projektów ZachętyMPZ
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • 10.11 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 14:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 10.11 (ND) 19:00
    POV: masz 12 lat i prze****ne
    CZYTANIE PERFORMATYWNE
    Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
  • Alt: zdjęcie z wystawy; bliski kadr na fragment podwieszonej instalacji na cieniutkich sznurkach trzymających kolorowe makiety przedstawiające ludzi.
    13.11 (ŚR) 17:00
    Zachęta miga!
    Warsztaty na wystawie „Historie potencjalne” w polskim języku migowym
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 16.11 – 17.11.2024
    Bazarch
    Książki o architekturze, mieście i tak dalej
    Teatr Komuna WarszawaTeatr Komuna Warszawa
  • 22.11 – 24.11.2024
    Sztuka Edukacji. O cyfrowym doświadczaniu kultury
    Konferencja dla osób edukatorskich
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 22.11 (PT) 12:15
    Patrzeć/Zobaczyć
    Oprowadzanie dla dorosłych 60+ po wystawie Paradżanow. Chcę minąć swój cień
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta