delighting
Performans Daniela Kotowskiego

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wstęp wolny

Wydarzenie tłumaczone na PJM

Spojrzenie pełne zachwytu. Próba zrozumienia nigdy nie była częścią jego planu; podziwia zwinne ruchy dłoni, błądzi wzrokiem dookoła, nazywa. Widzi w nich piękno, tak jak w układających się hierarchiach. Piękno innego, które zapewnia pełnię własnego istnienia. Piękno, po którym można się wspiąć – być może. Żadnych esów-floresów, żadnych niezrozumiałych języków – jedynie język, którego innym nie udało się nauczyć.

W swoim najnowszym performansie Daniel Kotowski nawiązuje do pracy wideo Wonderland autorstwa Erkana Özgena. Turecki artysta ukazuje w nim niesłyszącego bohatera, małego chłopca, który opisuje brutalne doświadczenia własnej rodziny podczas wojny w Syrii i ucieczkę z tego kraju. W wywiadzie na temat tej pracy Özgen dzieli się zachwytem nad ekspresyjnymi ruchami ciała chłopca, jednocześnie nie zdając sobie sprawy, że dziecko posługuje się prostym językiem migowym; fascynuje go jedynie estetyka ruchu. Zachwyca się artystyczną stroną gestów, zamykając je zarazem w sferze tego, co prymitywne; wykorzystuje chłopca do stworzenia jakby ekspresjonistycznego obrazu czy też kolonialnej antropologii wymykającej się możliwemu tłumaczeniu.

Daniel Kotowski dekonstruuje tę pozorną niewinność estetycznego zachwytu, który sączy się z uznanej przez nas kultury, która delikatnie i szybko romantyzuje i delegitymizuje „innych” – ich ciała, języki, światotworzenia. Zachwyt i przemoc nie tworzą przypadkowej pary, lecz są kolonialnym, wpisanym w kulturę punktem widzenia, który jednocześnie odrzuca wrażliwość osoby patrzącej. Kotowski postrzega performans jako przestrzeń wspólnego (dys)komfortu i wrażliwości i obala granice skonstruowane przez samą scenę. Albo raczej je przywłaszcza, odkształca, przesuwa, w zachwycie nad tym, co peryferyjne, ujawniając fasadowość tego, co jawi się jako centrum – w zachwycie potwierdzającym własne status quo, jednak nadal w obrębie sztuki.

tekst: Weronika Zalewska
performans: Daniel Kotowski
kostiumy: Paweł Włodarski
konsultacja choreograficzna: Alicja Czyczel
koprodukcja: Festival Theaterformen

Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 08.06 – 29.09.2024
    Łzy szczęścia

    Wystawa pomyślana jest jako przestrzeń, w której równie ważną rolę jak prezentowane prace odgrywają aktywność publiczności i program performatywny. Zaproszeni artyści i artystki poprzez swoje działania wchodzą w dialog z wybranymi dziełami i wskazują na możliwość alternatywnego zwiedzania galerii. Program performatywny, podobnie jak choreografia wystawy, uwzględnia różne sposoby funkcjonowania w świecie i wrażliwość publiczności. Zachęca także do cielesnego doświadczania dzieł sztuki.

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • 18.01 (SOB) 12:30
    Barwne kukiełki i marionetki
    Warsztaty z cyklu „Co robi artyst(k)a?” dla rodzin z dziećmi w spektrum autyzmu
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 19.01 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 14:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 21.01 – 28.01.2025
    Historie potencjalne
    Seminarium
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 21.01 (WT) 19:00
    Bojarska – Ratajczak – Wielgosz: Dyskusja o „Brutalizmie” Achille'a Mbembego
    Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
  • 23.01 (CZW) 18:00
    Kryzys humanitarny jako stan permanentny
    Dyskusja
    Zachęta | sala kinowa (wejście przez wystawę)Zachęta | sala kinowa (wejście przez wystawę)
  • 24.01 (PT) 12:15
    Patrzeć/Zobaczyć
    Oprowadzanie dla dorosłych 60+ po wystawie „Historie potencjalne”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 27.01 – 30.01.2025
    Bunt Głuchych. Odnowa
    Zachęta | hol głównyZachęta | hol główny
  • 01.02 – 02.02.2025
    Potential History Symposium
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta