Brazylijska tożsamość narodowa — mity a rzeczywistość.
Wykład Agaty Błoch towarzyszący wystawie Anny Belli Geiger
Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)
wstęp wolny
O Brazylii krąży wiele mitów — tych dobrych i tych złych. Są to mity o kraju kokosowym mlekiem i złotem płynącym, a także państwie, w którym królują przemoc i dyskryminacja na tle rasowym czy etnicznym. Pytanie brzmi nie tylko, jak zmieniał się obraz Brazylii na przestrzeni wieków, ale kto i w jakim celu go kreował? Zapraszamy w podróż o budowaniu brazylijskiej tożsamości narodowej: od momentu jej odkrycia przez Pedro Alvaresa Cabrala w 1500 roku do objęcia urzędu prezydenta przez Jaira Bolsonaro w 2019, nazywanego przez zwolenników Bolsomitą, bowiem ma się on stać kolejnym mitem tego kraju.
Agata Błoch — doktorantka w Instytucie Historii Polskiej Akademii Nauk. Magister historii imperium portugalskiego na Uniwersytecie Nowym w Lizbonie oraz magister kulturoznawstwa Ameryki Łacińskiej i Karaibów na Uniwersytecie Warszawskim. Współzałożycielka Fundacji Kultury Brazylijskiej Terra Brasilis. Autorka m.in. książki Wyspy Zielonego Przylądka — raj kolonialnego imperium wydanej w Brazylii. Współautorka wielu reportaży o brazylijskiej kulturze dla Telewizji Polskiej podczas Igrzysk Olimpijskich w Rio de Janeiro. Beneficjentka stypendium naukowego Narodowego Centrum Nauki oraz portugalskiej Fundacji Gulbenkiana.
-
08.12.2018 – 24.02.2019Anna Bella GeigerMapy pod niebem Rio de Janeiro
Mapy pod niebem Rio de Janeiro to prezentacja twórczości pionierki sztuki brazylijskiej Anny Belli Geiger (ur. 1933). W kontekście historycznym sztuki nowoczesnej w Brazylii Geiger przynależy do czołówki artystów z Rio de Janeiro, którzy na nowo połączyli tradycję ekspresjonistyczną z neokonkretyzmem (neoconcretismo), jak Hélio Oticica, Lygia Clark oraz Lygia Pape. Wystawa odzwierciedla różnorodność zainteresowań artystki: od antropologii do astronomii, od kultur tubylczych i alchemii do poezji konkretnej i brazylijskiej muzyki, od nowoczesnych utopii i dystopii do teorii gier. Punkt wyjścia i główny trzon ekspozycji stanowią prace Geiger z lat 70. XX wieku: rysunki, grafiki i projekcje wideo.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta